Support Bästa praxis  Hur du skriver proaktiva meddelanden för din chatt

Hur du skriver proaktiva meddelanden för din chatt

Uppdaterad: den 13 oktober, 2022

Det finns flera olika sätt att påverka hur en besökare beter sig på en webbplats. Det kan ske genom att man guidar besökaren med hjälp av rubriker, markerade textelement, CTA-knappar och inte minst genom en bra visuell hierarki och en tydlig länkstruktur. Beträffande chattar finns det också många olika funktioner som kan användas för att fånga besökarnas intresse. Ett sätt är att använda proaktiva meddelanden.

Hur pass effektiv Weply Chat blir beror naturligtvis på hur många besökare som visar intresse och faktiskt börjar interagera genom chatten. Oavsett hur procentandelen ser ut på just din webbplats, är du förmodligen intresserad av att få ännu fler att interagera med chatten – så att ännu mer av trafiken kan förvandlas till heta leads.

Billede1

Vi börjar med det praktiska. Beroende på textstorlek och teckensnitt i chatten finns det plats för ungefär 35–40 tecken. Du kan också bestämma när det proaktiva meddelandet ska visas. Hur många sidor ska besökaren ha besökt och hur länge ska de ha varit inne på webbplatsen? Det bestämmer du. Din Customer Success Manager guidar dig självklart till den bästa lösningen utifrån dina önskemål.

Anpassa meddelanden till dina kunder

Att skräddarsy dina proaktiva meddelanden kan ha en stor inverkan på hur mycket trafik som omvandlas till köpande kunder. Som utgångspunkt är det proaktiva meddelandet ”Hej, kan jag hjälpa dig med något?”. Men det är helt upp till dig om detta ska ändras till något annat. Om du är van vid att kommunicera ganska ledigt med dina kunder vet vi exempelvis att hälsningen ”Hej” får fler att öppna chatten och börja interagera. Om någon annan hälsning fungerar bättre för ditt företag, är det bara att ändra. Om inte annat är det alltid bra att testa sig fram för att se om konverteringsgraden ökar. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt meddelande baserat på våra data för företag i samma bransch som din.

Här är exempel på allmänna proaktiva meddelanden för alla sidor:

  • Behöver du hjälp? Jag finns här!
  • Har du en fråga? Du kan prata med mig här.
  • Hej! Chatta med mig om du har några frågor.
  • Hejsan! Jag finns här för att hjälpa till.
  • Välkommen! Vill du fråga mig något?

Om du vill ändra det proaktiva meddelandet som visas på alla sidor tar du bara bort standardmeddelandet, skriver in ditt nya meddelande och trycker på spara. Du kan också anpassa ditt proaktiva meddelande för var och en av dina undersidor för att göra upplevelsen ännu mer personlig och skräddarsydd för var besökaren befinner sig i köpprocessen.

Billede2

Gör din chatt situationsanpassad

Och vad betyder det? Enkelt uttryckt betyder det att du kan anpassa din chatts proaktiva meddelande beroende på vilken sida besökaren befinner sig på. Ja, du läste rätt! Om du vill kan du skapa unika proaktiva meddelanden för var och en av dina undersidor. Vi har sett att konverteringsgraden ökar på webbplatser som använder sig av detta.

Om besökaren exempelvis är inne på din prissida, fråga om deras intresse för prissättning eller se det som en möjlighet att uppmärksamma besökaren på ett specifikt erbjudande. Om besökaren är inne på en karriärssida, fråga om de letar efter nya utmaningar. Möjligheterna är oändliga!

Här är exempel på anpassade meddelanden för unika webbadresser.

  • Vill du veta vad din fastighet är värd?
  • Vill du ha köprådgivning?
  • Vill du att vi beräknar ditt pris? Skriv till oss här.
  • Vill du provköra en bil?
  • Har du någon fråga om våra tjänster?

För att specificera proaktiva meddelanden till olika sidor klistrar du bara in din URL i den högra rutan, skriver in önskat meddelande till vänster och trycker på spara. Då visas detta meddelande när din besökare är på just den sidan.

Billede3

Vårt Customer Success Team står redo att hjälpa dig med mer rådgivning om du behöver det. Vi har lång erfarenhet från flera olika branscher och vi vet vad som fungerar bäst för exempelvis en bilåterförsäljare eller en fastighetsmäklare. Skriv till support@weply.se eller ring +46 40 66 88 729 om du vill ha hjälp.

Vill du veta mer om våra chattar och de visuella och kommunikativa element som vi anpassar specifikt för dig? I Building and designing live chats del 1 och del 2 får du en grundlig genomgång om alla möjligheter och hur du gör just din chatt unik.


Skrivkramp?

Vårt Customer Success Team står redo att hjälpa dig med mer rådgivning om du behöver det. Vi har lång erfarenhet från flera olika branscher och vi vet vad som fungerar bäst för exempelvis en bilåterförsäljare eller en fastighetsmäklare. Skriv till support@weply.se eller ring +46 40 66 88 729 om du vill ha hjälp.


Läs mer

Vill du lära dig mer om andra visuella och kommunikativa element som du kan anpassa? I Building and designing live chats del 1 och del 2 får du en grundlig genomgång om alla möjligheter och hur du gör just din chatt unik.

Behöver du hjälp?

+46 40 668 86 17

Våra telefonlinjer är öppna
måndag-torsdag 8.30 till 16.00
fredag 8.30 till 15.30

Vi återkommer till dig så snart som möjligt