Omnichannel marketing – så lyckas du med din strategi

Att integrera flera kanaler i sin marknadsföringsstrategi är inte längre bara ett alternativ, det är ett tillvägagångssätt som krävs för att varumärket ska uppfattas som enhetligt idag. I den här guiden ger vi dig tips på strategier för att stärka ditt varumärke.

Vad innebär omnichannel marketing?

Omnichannel marketing, eller omnikanal marknadsföring handlar om att skapa förutsättningar för en positiv kundupplevelse via flertalet kanaler och plattformar utifrån ett helhetsperspektiv. Målet med strategin är att förmedla en sammanhängande och konsekvent upplevelse till alla som kommer i kontakt med företaget, oavsett genom vilken kanal. Detta innefattar både upplevelsen som besökarna möts av fysiskt (exempelvis i en butik) och digitalt (exempelvis genom en webbplats). De företag som inte arbetar på ett medvetet sätt med omnikanal marknadsföring, riskerar att uppfattas som röriga i sin kommunikation. De går ofta miste om chansen att skapa träffsäkerhet i sin dialog med kunderna och personliga budskap saknas. Men mer om detta längre fram i guiden. Hur många kanaler som ska ingå i en omnikanal strategi kan variera beroende på varumärke och målgrupp, men här är några exempel på kanaler som kan bindas samman i en övergripande strategi: 

  • Fysisk butik 
  • Webbutik 
  • Sociala medier (exempelvis Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn)
  • E-post

De flesta företag idag kommunicerar genom flera olika digitala plattformar, till exempel genom deras webbsida och sociala medier. Ett företag som behärskar omnikanal metoden förmedlar en konsekvent och sammanhängande upplevelse till alla som är i kontakt med företaget, oavsett vilken kanal det gäller. Kommunikationskanaler så som sms, sociala medier och e-post bildar tillsammans en helhetsupplevelse för mottagaren, då kanalerna stärker varandra genom både budskap och tillgänglighet.

De som aktivt arbetar med metoden, vet precis hur och när kunder har varit i kontakt med företaget, oavsett om det är genom Instagram, e-post eller webbsidan. De vet även om kunden har fullföljt ett köp eller stannat av halvvägs i köpprocessen. Idag använder sig flertalet branscher utav metoden, exempelvis sjukvården, handeln, teknikföretag och finansbolag. 

Fördelar med omnikanal marknadsföring

  • Bättre kundservice: då du har möjlighet att ligga steget före kunden genom att ta del av intresse, köphistorik och beteendeanalys, kan du skräddarsy din kommunikation utifrån kundens behov och förutsättningar. 
  • Möjlighet att förmedla en enhetlig bild av varumärket: genom att kommunicera enhetligt oavsett vilken kanal det gäller, stärker du bilden av ditt varumärke. Detta innefattar tonalitet, (läs mer här – länka till er tidigare artikel) värderingar samt utbud. 
  • Effektiv marknadsföring med högt ROI (return of investment): när du anpassar kommunikationen efter mottagarens preferenser och steg i köpresan, får dina budskap större genomslagskraft. 

Omnikanal marknadsföring i praktiken 

Visste du att 86% av konsumenterna förväntar sig att deras kommunikation med varumärken ska vara sömlösa mellan kanalerna? Detta innefattar alla former av marknadsföring. Utgå ifrån dig själv, hur många gånger har du inte kollat in en webbsida efter att en annons har poppat upp i dina sociala medier? Eller hur många gånger har du inte spanat in en butiks sociala medier efter ett besök, för att få mer inspiration – eller tvärtom, besökt en butik efter att deras utbud hamnat i ditt flöde. Kom igen, vi har alla varit där. Det är väldigt vanligt att konsumenter kommunicerar med varumärken genom flera digitala kanaler idag. Därför rekommenderar vi dig att du integrerar din omnikanalstrategi med din marknadsföringsstrategi. Vi berättar hur. 

Utgå ifrån din målgrupp i valet av kanal

Först och främst, behöver du ta reda på vilken eller vilka sociala media kanaler som din målgrupp befinner sig på idag. För att göra detta, behöver du analysera vad användarna gör på varje plattform. Till exempel, delar användarna ditt innehåll på Instagram för att visa vilka produkter de vill ha? Eller skriver de om dina tjänster i en blogg? För att skapa en effektiv strategi behöver du veta hur dina användare interagerar med ditt innehåll – på varje plattform. Se över i vilka sammanhang ditt varumärke nämns idag genom att söka på google, kolla igenom hashtags och taggar på dina sociala medier. Undersök även i vilka forum användare diskuterar produkter i din bransch rent generellt. Detta kommer ge dig en bättre uppfattning om var du ska rikta din marknadsföring. Vill du läsa mer om hur du tar fram en persona och tydlig målgrupp, läs vår artikel här. 

Använd dig av en omnikanal marknadsföringsplattform 

För att ta din kanalstrategi till nästa nivå, rekommenderar vid dig att använda dig av en omnikanal marknadsföringsplattform. Detta för att kunna kommunicera personligt innehåll till dina mottagare. 72% av dagens konsumenter interagerar endast med innehåll som är personligt riktat mot dem. Att skapa anpassat innehåll för mottagarna kan vara hanterbart genom en kanal, men när du arbetar med flera kanaler parallellt blir det en utmaning. Anledningen till detta är att din kunddata kommer att spridas ut och segmenteras, därför hjälper det att använda plattformar som exempelvis Exponea, som hjälper dig att samla all data på ett ställe. Verktyget hjälper dig även att formulera personliga meddelanden, anpassat efter de kanaler som mottagarna föredrar. 

Implementera ett effektivt CRM system 

För att kunna utveckla en effektiv strategi, behöver du få information om mottagarnas köpcykler. Din kommunikation ska baseras på vad de letar efter och vilket stadie de befinner sig på i köpresan. Ett CRM system hjälper dig att få en tydligare överblick över användarnas interaktioner med dina sociala medier, e-postmarknadsföring och hemsida, och håller dig kontinuerligt uppdaterad med nya händelser. Informationen kan sedan användas för att trigga automatiserade utskick med erbjudanden för specifika produkter som kunden visat intresse för tidigare. Läs mer om CRM system här.

Kombinera e-mail marknadsföring med sociala media marknadsföring

Både e-mail marknadsföring och sociala medier marknadsföring är två mycket kraftfulla strategier för att växa varumärken, dessutom arbetar metoderna väldigt bra ihop. Nu kanske du undrar hur? Importera dina prenumeranter från din email marknadsföring till den målgrupp du vill annonsera till på sociala medier. Eftersom de redan har interagerat med dig, är de kvalificerade leads för din verksamhet. Läs mer om annonsering på sociala medier här. 

När du importerar deras e-mail adresser till dina sociala medier kanaler, kommer du att kunna fortsätta att bearbeta och fördjupa relationen med dessa leads. Det ger dig en möjlighet att lära känna dem bättre och förstå deras preferenser. Du har även möjlighet att marknadsföra noga valda produkter till dem, och ge dem mersmak på ditt utbud. 

Förutom detta, kan du skapa anpassade listor på Facebook för att skicka skräddarsydda meddelanden till dina prenumeranter. Detta ger dig möjlighet att nå ut på nya sätt och fånga deras uppmärksamhet mitt under en konversation. 

För att dirigera dina prenumeranter till dina sociala medier, kan du även lägga till symbolerna för varje kanal direkt i mailet. Uppmana mottagarna att se mer innehåll, produkter, nyheter, recensioner och hänvisa till dina medier. Detta ökar inte bara varumärkeskännedomen, utan strategin hjälper dig även att växa räckvidden i dina kanaler. Läs mer om e-mail marknadsföring här. 

Chattbotar på sociala medier

Till en början, användes chattbotar som en förlängning av kundservice. Chattbotar kan både lösa enkla kundfrågor och höja servicenivån genom effektiv interaktion. Men, botar idag kan göra mycket mer än så. Du kan använda dina botar för att kommunicera med din målgrupp på sociala medier. Facebook Messenger har öppnat upp en ny värld av möjligheter för marknadsförare, då den idag är en av de största apparna för textmeddelande hos privatpersoner.  Genom att utveckla en chattbot på kanalen, har du möjlighet att hitta nya leads och att skapa en relation till dem. Boten kan både svara på frågor, navigera mottagaren rätt på webbsida, ge anpassade rekommendationer och skapa engagemang, vilket har visat sig vara en effektiv strategi för marknadsförare idag. För att bygga din egen chatbot för messenger kan du använda dig av plattformen MobileMonkey. Verktyget hjälper flera branscher att lyckas, oavsett om du arbetar med e-handel, sjukvård eller skönhet. Vill du ta steget längre och finslipa din kommunikation ytterligare genom personlig service, är du välkommen att kontakta oss på Weply. Vi tillhandahåller utbildade chattkonsulter, som med stöd av AI hjälper kunderna genom skräddarsydda svar och vägledning i realtid. Våra konsulter vet hur man genererar leads genom en digital dialog. 

Var konsekvent genom samtliga kanaler 

För att ge en sömlös upplevelse till dina potentiella kunder bör du upprätthålla en konsekvent tonalitet och kommunikation genom samtliga kanaler. Exempel, en prenumerant läser ett e-mail från dig där du lyfter en pågående kampanj. Prenumeranten bestämmer sig för att kika på din Instagram profil för mer information, men hittar inget innehåll som stämmer överens med erbjudandet, vilket får användaren att tappa intresset och i värsta fall tilliten. 

För att utveckla en effektiv omnikanalstrategi måste du se till att allt innehåll stämmer överens och att dina kanaler är anpassade för att styrka varandras budskap. Även din webbsida bör återspegla din marknadsföring för att skapa enhetlighet. Det bästa sättet för att synka din kommunikation på samtliga kanaler är att planera dina aktiviteter och budskap på förhand. Detta ger dig ett helhetsgrepp om din marknadsföring och minskar risken för att att ett budskap missas på en kanal. Dessutom sparar det din tid, resurser och ger dig förmånen att fördela kreativa ideér under hela året. Läs mer om hur du strategiskt kan planera in dina marknadsföringsaktiviteter här. Tillsammans med datainsamling, ger omnikanal marknadsföring dig stora möjligheter att optimera din försäljning genom att omfördela resurser och satsa på de kanaler som skapar störst värde.


Om du vill skapa en optimal kundupplevelse, behöver du synka din digitala marknadsföring med din sociala media marknadsföring och det som sker fysiskt i butik. Sömlös kommunikation mellan kanalerna förbättrar inte bara upplevelsen för mottagarna, utan stärker både ditt varumärke och budskap. För att få ett så grundligt underlag som möjligt, bör du ta vara på de insikter som både ditt omnikanal-verktyg och CRM-verktyg genererar. Analysera och optimera dina aktiviteter efterhand och satsa på de kanaler som skapar värde för dig, ditt varumärke och dina kunder. Det viktigaste är att du tar första steget för att komma igång med din omnikanal strategi. Börja med att köra en kampanj synkroniserad i tre olika kanaler. Utvärdera resultatet och kundernas beteende efterhand och optimera därefter. och optimerar efterhand. Det slår inte alltid rätt på första försöket – men nu är strategin iallafall i rullning!