Optimize your website through SEO

Optimera din hemsida genom SEO

Har du investerat i en ny hemsida och lagt mycket tid och resurser på utveckling och design? Förväntar du dig att potentiella kunder ska hitta dig, men upplever till din besvikelse att trafiken är förvånansvärt gles? Det genomförs dagligen flera miljarder sökningar genom Google, vilket innebär både utmaningar och möjligheter när det kommer till synligheten för din hemsida. För att öka dina chanser att få trafik till sajten, rekommenderar vi dig att se över din SEO.

Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska, är en metod som hjälper dig att öka synligheten för sökmotorerna och att ranka högre i sökresultatet. I Sverige googlar 61% av internetanvändarna varje dag. Google använder sig av sökrobotar som hämtar information från webbplatser över hela världen, som sedan sparas ner i sökmotorns index. För att du ska få så relevant information som möjligt genom dina Google-sökningar, används algoritmerna Hummingbird, Pingvin och Panda. Google prioriterar det innehåll som anses mest relevant och av högst kvalitet för användarna, detta kommer i sin tur att ranka högst. Med kvalitetsinnehåll som besvarar vad din målgrupp söker efter har du alltså möjlighet att leda mer trafik till din hemsida. 

Frågan många därför vill få svar på är: Hur fungerar sökmotoroptimering i praktiken?

Så fungerar sökmotoroptimering

SEO handlar främst om att göra hemsidan synlig för sökrobotarna. Genom att skapa innehåll med relevanta sökord och beskrivningar, kan du hjälpa algoritmerna att ranka din sida högre. Exempel, om du driver en blomsterbutik och vet att dina kunder söker efter blomsterbud, bröllopsbuketter, snittblommor etcetera, är det viktigt att de sökorden finns med i ditt innehåll på hemsidan. Ju mer auktoritet Google bedömer att du har inom t.ex bröllopsbuketter, desto högre kommer du att ranka på det sökordet. Det finns olika sätt att bygga auktoritet, länkkraft är en av dem. Har du till exempel en hel landningssida på din sajt som besvarar allt man behöver veta om bröllopsbuketter, med länkar från både interna och externa sidor så kommer du att ha högre auktoritet på det sökordet än om du endast nämnde bröllopsbuketter i en produkttext.

Andra faktorer som påverkar hur högt din hemsida rankar är hur väl den fungerar rent tekniskt. Laddningstid, mobilanpassning, säkerhet och interna länkar kommer påverka sidans kvalitetsbetyg, som i sin tur är viktigt för att ranka högt. 

Följ dessa steg så har du en bra grundnivå för din sökmotoroptimering på plats.

Metatitlar och metabeskrivningar 

Metatitlar och metabeskrivningar är ett enkelt sätt att hjälpa Google att bättre förstå vad din hemsida innehåller, så börja där. Vi föreställer oss att du driver en blomsterbutik igen. Du vill skapa en metatitel som både fångar mottagarnas intresse och ger dem en bra bild av vad du erbjuder. Exempel, "Floras Blomsterbutik - Blomsterbud i Stockholm". Titeln berättar kortfattat om ditt varumärke, ditt erbjudande och var du är verksam. Syftet med en metabeskrivning är att komplettera titeln med information och att uppmana till en handling, vilket skulle kunna formuleras: "Blomsterbutik som levererar buketter, växter, snittblommor och krukor i hela Stockholm. Besök vår hemsida för att ta del av vårt blomstrande utbud".

Skapa unika metatitlar och metabeskrivningar för alla dina sidor. Använder du dig av samma beskrivningar till flera sidor riskerar du att bli flaggad av Google för “Duplicated content”, vilket istället ger negativ effekt. 

Interna länkar 

Interna länkar används för att förstärka specifika sidor med utvalda sökord och för att förbättra användarvänligheten. En intern länks uppgift är att hänvisa till en annan sida på samma sajt och kallas “interna” eftersom domänen för sidorna är densamma. Interna länkar är effektiva när det kommer till SEO, då de hjälper Googles sökbotar att förstå hemsidans sidstruktur. Interna länkar fördelar och framhäver de olika sidornas auktoritet. Startsidan har i de flesta fall störst länkkraft på sajten, med internlänkar som leder besökaren vidare i exempelvis huvudmenyn. 

Ur ett SEO-perspektiv bör du endast länka till de allra viktigaste landningssidorna från huvudmenyn. Undvik att länka samtliga sidor på sajten från startsidan, det riskerar att göra jobbet svårare för Google att prioritera bland innehållet. Landningssidor kan däremot länka vidare till underkategorier på sajten. Du har även möjlighet att länka vidare i dina löpande texter. Men kom ihåg att startsidan även här har högst auktoritet i jämförelse med landningssidorna. Det viktigaste är att du anpassar dina internlänkar efter sajtens struktur. Syftet är att hjälpa användarna att navigera och att stärka landningssidan genom ett SEO- och rankingperspektiv. 

Externa länkar 

Med intressant och kvalitativt innehåll på din hemsida ökar chanserna att andra webbplatser och sociala plattformar upptäcker, rekommenderar och vidarelänkar ditt innehåll. Öka chanserna till delning genom att göra det enkelt att dela ditt innehåll, till exempel med delningsknappar vid ditt blogginlägg eller artikel. En extern länk innebär med andra ord att en annan webbplats skapar länkar som leder till din hemsida. Detta skapar auktoritet för din hemsida inom ämnet för det delade innehållet, vilket ger högre ranking i sökmotorerna. 

Namnge dina bilder och videor

Något många missar är att namnge sina bilder och videos på sajten. Sökmotorerna kan ännu inte se vad ditt visuella innehåll föreställer, därför behöver du förtydliga detta genom en beskrivning. Döp ditt innehåll med några få ord som förklarar vad bilden eller videon kommunicerar, gärna med något av dina sökord. Rätt nyckelord kan hjälpa dig att ranka högre, då sökmotorerna läser av informationen under indexering. Lägg en beskrivning under alt-attributet och säkerställ att filnamnet innehåller samma text. 

Skapa innehåll efter en sökordsanalys  

Basera ditt content på din sökordsanalys för att anpassa innehållet efter användarnas sökbeteenden. Sökordsanalysen blir grunden för allt ditt innehållsskapande, med syfte att öka innehållets relevans för din målgrupp. Sökordsanalysen hjälper dig att identifiera de fraser och söktermer som besökarna använder sig av, så att du ännu bättre kan besvara deras frågor och ge dem informationen de söker. Du kan använda dig av Google Keywords Tool för att undersöka hur många som söker på ett specifikt sökord. I sektionen Keywords Ideas har du även möjlighet att hitta relaterade sökord som också kan vara värda att använda i din SEO och som kan höja rankningen ytterligare för dina primära sökord. Ett annat tips är att göra din sökordsanalys manuellt direkt i Google. Detta ger dig en tydlig bild av vad konkurrenterna redan gör – eller inte gör. 

Skapa tydliga rubriker

Samtliga sidor på din sajt bör ha en H1-tagg. H1 står för huvudrubrik och följs av H2, H3, H4 för underrubrikerna. Varje H1:a ska beskriva innehållet på den specifika sidan och svara till det viktigaste sökordet. Underrubrikerna kan användas för att lyfta fram fler, för ämnet relevanta sökord, och beskriva stycken av sidan. Taggarna hjälper till att göra innehållet på din hemsida tydligare för sökmotorerna. 

Minimera laddningstid

En kort laddningstid är viktigt för både besökarna och kvalitetsindexeringen. Visste du att besökare ofta lämnar en webbplats som tar mer än tre sekunder att ladda? Du kan förbättra hemsidans laddningstid på flera sätt. Kontrollera formatet och storleken på dina bilder. JPEG rekommenderas för större bilder och PNG när det kommer till enkel grafik exempelvis en logotyp som ska ha en genomskinlig bakgrund. Ju större bildstorlek du använder desto längre laddningstid, därför bör bilden inte vara “större” än storleken som exponeras på webbsidan. Använd rätt pixelstorlek från början, så undviker du dessutom att behöva skala ner bilden på sidan. Du bör även optimera bildernas filstorlek, då det riskerar att försämra webbsidans hastighet. Använd exempelvis verktyget tinypng.com för att reducera filstorleken, utan att påverka bildens storlek. 

404-sidor 

Många hemsidor har kvar länkar till gamla undersidor som inte längre är aktiva. Exempelvis från produkter som gått ur sortimentet eller erbjudanden som inte längre är aktuella. Dessa länkar leder besökaren till så kallade 404-sidor. För sidans kvalitetsbetyg (och besökarens förtroende) är det viktigt att du gör en ompekning till en fungerande sida, eller tar bort den brutna länken. 

URL-struktur 

Var och en av dina sidor på sajten har en unik adress. Grund-URL:n är densamma som på din startsida, till exempel www.florasblomsterbutik.se, som sedan kompletteras med fler beskrivningar ju längre in i sidstrukturen du kommer. En bra URL och URL-struktur ger både Google och mottagarna en hint om vad sidan innehåller, vilket skapar skapar förutsättningar att ranka högre i sökmotorerna. Exempel på detta är: florasblomsterbutik.se/tjanster/brollopsbukett. Även här är det viktigt att inkludera relevanta sökord. Undvik att inkludera siffror då det gör det svårare för sökmotorerna att tolka innehållet.  

SEO är en långsiktig investering som kommer att hjälpa din verksamhet att bli mer synlig för din målgrupp, precis när de söker efter mer information. Organisk söktrafik har därför ofta bra konvertering jämfört med trafik från till exempel en displayannons. Små förändringar i titlar, beskrivningar och länkar kan göra stor skillnad för resultatet. Vi rekommenderar dig att kontinuerligt följa upp hur trafiken till hemsidan utvecklas och se över förbättringsmöjligheter på sidans struktur och innehåll.