Artikel | 3 minuters läsning

Ingrediensen som saknas i dina marknadsförings-kampanjer

Artikel | 3 minuters läsning

Ingrediensen som saknas i dina marknadsförings-kampanjer

Inför varje kampanj jobbar alla marknadsförare för att maximera ROI (return on investment). En livechatt kan vara det verktyg som du saknat för att nå en ökad ROAS (return on ad spend).

Du kan spendera mycket pengar på din kampanj, men hur stor sannolikhet är det att besökarna faktiskt kommer att stanna när det nått din landningssida? 

Du kan uppnå en hög click-through rate (CTR), men vad är poängen om inga av dessa klick faktiskt konverterar?

En strategi som visat sig fungera väldigt väl är att utforma en livechatt i enhet med budskapen av dina marknadskampanjer.

Matcha landningssidor med unika meddelanden

Ett välkomstmeddelande via en livechatt är onlinevärldens svar till ett vänligt “Hej och välkommen” från ett butiksbiträde i fysisk butik. Och likt en fysisk butik, så är det bästa resultatet när en webbplatsbesökare blir till betalande kund.

Kampanjbesökare är redan intresserade av din produkt/service och denna nyfikenhet och intresse är något som du vill uppmana och uppmuntra.

Genom att matcha dina landningssidor med en anpassad chatt utifrån en specifik köpsituation så kan detta främja köpintresset. Genom chatten får du besökaren att stanna på din landningssida. Idealt startas en chattkonversation som sedan konverterar besökaren till ett kvalificerat lead.

Vad är det exakt som menas med att installera din chatt på URL-nivå så att den passar ett specifikt sammanhang?

Du kan modifiera och ändra meddelandet som står i pop-up bubblan på en specifik landningssida. Detta kallar vi för ett proaktivt meddelande. Genom detta meddelande bjuder du in dina besökare att proaktivt engagera sig.

Låt säg att du just nu kör en kampanj där målet är att öka säljsiffrorna.

Detta gör du genom att kampanjen främst fokuserar på att visa de olika möjligheterna du erbjuder för exempelvis bilfinansiering.

Tänk dig sedan in i scenariot vilka frågeställningar som naturligt hade kunnat uppstå när du kommer till landningssidan.

En möjlig fråga hade varit: Vilka är mina finansieringsmöjligheter? Här ger du svar direkt för att fånga deras uppmärksamhet

En annan möjlighet kan vara att inkludera ett specifikt erbjudande i en viss kampanj.

Campaign Optimization Car Industry

Förbättra kampanjresultaten

Genom att erbjuda en livechatt som ett alternativ för kunder att kontakta dig, så kommer du även se förbättrade resultat.  

Möjligheten att interagera och få hjälp från riktiga människor i realtid ökar kundupplevelsen på din webbplats. Detta i sin tur leder till att fler av dina besökare blir till betalande kunder. 

93%

föredrar att kommunicera med riktiga människor när de befinner sig i köpstadiet

45%

föredrar att kommunicera via en chatt än per telefon eller mail

49%

tittar åt konkurrenterna om deras föredragna kommunikationskanal inte är tillgänglig

Även resultat från besökare som landar på din webbplats via Google kommer att förbättras. Detta uppnås eftersom att de möts av en kort men relevant hälsningsfras och möjligheten att chatta med en riktig person.

Detta ökar antalet betalande kunder och resulterar i en effektiv marknadskampanj och högre ROAS.

Tips!

Att justera och variera meddelanden för olika sidor på din webbplats är ett effektivt och enkelt sätt att öka konvertering och engagemang av din besökare. Det spelar ingen roll om det är kopplat till en kampanj eller ej.

Här är två exempel från vår egna hemsida:

Examples of customized chat messages

Förfina och förbättra framtida kampanjer

Det fina i personliga konversationer som sker i realtid är att du samlar kvalitativ data från dina egna besökare.  

Datan som du samlar genom en livechatt är en värdefull källa för information och insikt om ditt kundsegmet. Denna info kan du sedan använda för att skapa och optimera framtida marknadskampanjer. 

Vilka specifika frågor ställer dina besökare som är relaterade till kampanjen? Vilka generella frågor har de gällande din produkt eller service?  

Information från dina chattkonversationer kommer att hjälpa dig att förstå hur dina mottagare interagerar med ditt varumärke och hur du kan förbättra framtida kampanjer.

Om du tror att dina annonser hade kunnat prestera bättre så är det kanske dags att addera denna ingrediens i ditt kampanjrecept!

Inför varje kampanj jobbar alla marknadsförare för att maximera ROI (return on investment). En livechatt kan vara det verktyg som du saknat för att nå en ökad ROAS (return on ad spend).

Du kan spendera mycket pengar på din kampanj, men hur stor sannolikhet är det att besökarna faktiskt kommer att stanna när det nått din landningssida? 

Du kan uppnå en hög click-through rate (CTR), men vad är poängen om inga av dessa klick faktiskt konverterar?

En strategi som visat sig fungera väldigt väl är att utforma en livechatt i enhet med budskapen av dina marknadskampanjer.

Matcha landningssidor med unika meddelanden

Ett välkomstmeddelande via en livechatt är onlinevärldens svar till ett vänligt “Hej och välkommen” från ett butiksbiträde i fysisk butik. Och likt en fysisk butik, så är det bästa resultatet när en webbplatsbesökare blir till betalande kund.

Kampanjbesökare är redan intresserade av din produkt/service och denna nyfikenhet och intresse är något som du vill uppmana och uppmuntra. 

Genom att matcha dina landningssidor med en anpassad chatt utifrån en specifik köpsituation så kan detta främja köpintresset. Genom chatten får du besökaren att stanna på din landningssida. Idealt startas en chattkonversation som sedan konverterar besökaren till ett kvalificerat lead.

Vad är det exakt som menas med att installera din chatt på URL-nivå så att den passar ett specifikt sammanhang?

Du kan modifiera och ändra meddelandet som står i pop-up bubblan på en specifik landningssida. Detta kallar vi för ett proaktivt meddelande. Genom detta meddelande bjuder du in dina besökare att proaktivt engagera sig.

Låt säg att du just nu kör en kampanj där målet är att öka säljsiffrorna. Detta gör du genom att kampanjen främst fokuserar på att visa de olika möjligheterna du erbjuder för exempelvis bilfinansiering.

Tänk dig sedan in i scenariot vilka frågeställningar som naturligt hade kunnat uppstå när du kommer till landningssidan.

En möjlig fråga hade varit: Vilka är mina finansieringsmöjligheter? Här ger du svar direkt för att fånga deras uppmärksamhet

En annan möjlighet kan vara att inkludera ett specifikt erbjudande i en viss kampanj.

Campaign Optimization Car Industry

Förbättra kampanjresultaten

Genom att erbjuda en livechatt som ett alternativ för kunder att kontakta dig, så kommer du även se förbättrade resultat.  

Möjligheten att interagera och få hjälp från riktiga människor i realtid ökar kundupplevelsen på din webbplats. Detta i sin tur leder till att fler av dina besökare blir till betalande kunder. 

93%

föredrar att kommunicera med riktiga människor när de befinner sig i köpstadiet

45%

föredrar att kommunicera via en chatt än per telefon eller mail

49%

tittar åt konkurrenterna om deras föredragna kommunikationskanal inte är tillgänglig

Även resultat från besökare som landar på din webbplats via Google kommer att förbättras. Detta uppnås eftersom att de möts av en kort men relevant hälsningsfras och möjligheten att chatta med en riktig person.

Detta ökar antalet betalande kunder och resulterar i en effektiv marknadskampanj och högre ROAS.

Tips!

Att justera och variera meddelanden för olika sidor på din webbplats är ett effektivt och enkelt sätt att öka konvertering och engagemang av din besökare. Det spelar ingen roll om det är kopplat till en kampanj eller ej.

Här är två exempel från vår egna hemsida:

Group 391
Group 392

Förfina och förbättra framtida kampanjer

Det fina i personliga konversationer som sker i realtid är att du samlar kvalitativ data från dina egna besökare.

Datan som du samlar genom en livechatt är en värdefull källa för information och insikt om ditt kundsegmet. Denna info kan du sedan använda för att skapa och optimera framtida marknadskampanjer. 

Vilka specifika frågor ställer dina besökare som är relaterade till kampanjen? Vilka generella frågor har de gällande din produkt eller service?


Information från dina chattkonversationer kommer att hjälpa dig att förstå hur dina mottagare interagerar med ditt varumärke och hur du kan förbättra framtida kampanjer.

Om du tror att dina annonser hade kunnat prestera bättre så är det kanske dags att addera denna ingrediens i ditt kampanjrecept!