Artikel | 4 minuters läsning

Så konverterar du leads i BoFu

Artikel | 4 minuters läsning

Så konverterar du leads i BoFu

Publicerad: 20 februari 2023

I denna artikel:

I föregående artikel, Så borde du bearbeta kunderna i MoFu, listade vi strategier, kanaler och innehållskategorier som passar i mitten av säljtratten.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på strategier i BoFu, Bottom of the Funnel, och hur du kan konvertera dina leads till kunder med rätt innehåll.

Vad innebär BoFu?

Vi har tidigare gått igenom hur de potentiella kunderna går från att bli medvetna om ett problem eller behov, till att uppmärksamma en lösning genom en produkt eller tjänst.

I BoFu, Bottom of the Funnel, har leadsen beslutat sig för en investering – men inte bestämt sig för vilken lösning. Troligtvis jämför de erbjudanden, läser recensioner och lär känna de relevanta varumärkena bättre. De är övertygade om att de behöver en lösning, men inte vilken.

bofu in sales funnel

BoFu är det sista steget i säljtratten, vilket innebär att leadsen som befinner sig i detta stadiet är heta. Det är inte någon större utmaning att konvertera potentiella kunder till ToFu, Top of the Funnel, eller Mofu, Middle of the Funnel.

Men för att leadsen ska ta sig hela vägen till BoFu krävs det ett starkt behov eller intresse för produkten/tjänsten. Det är nu försäljningen avgörs och det är dags att fördjupa relationen.

Vad ska jag kommunicera under BoFu?

I BoFu är det viktigt att ha insikter i vad som verkligen motiverar och triggar de potentiella kunderna till att ta steget till att investera i just ditt erbjudande. Nu behöver du ge dem det där lilla extra och möta dem på vägen.

För att komma till insikt i hur det ska gå till, rekommenderar vi dig att reflektera över följande frågor:

  • Vad skiljer ditt varumärke från konkurrenternas och hur kan du kommunicera detta?
  • Vilka är dina (bästa) kunder idag? Genom att gå tillbaka i historiken får du också veta hur du konverterar dem och vilka du bör lägga fokus på.
  • Vad uppfyller din produkt för behov och hur kan du presentera detta på bästa sätt?
  • Vilka är kundernas mest förekommande frågor? På vilken plats och under vilken tid är bäst att besvara dem?  

När du tagit dig tid att reflektera och besvara frågorna, är nästa steg att implementera svaren i din marknadsföring.  

Strategier under BoFu

Vi rekommenderar dig att fokusera på följande innehållsstrategier under BoFu:

Gratis provperioder eller produktdemonstrationer

Att ge dina potentiella kunder möjlighet att känna på din produkt eller uppleva din lösning är en av de mest effektiva strategierna i BoFu.

Upplevelsen av en produkt eller tjänst, underlättar beslutsfattandet.

Det kan handla om en månads kostnadsfri provperiod på en prenumeration av ett magasin, musiktjänst eller digital kurs. När mottagaren väl har fått prova på din produkt eller tjänst, vill de (förhoppningsvis) aldrig vara utan den.

Kostnadsfria bedömningar

Bedömningar är ett utmärkt sätt att generera värde till dina potentiella kunder.

Du kan exempelvis erbjuda en kostnadsfri granskning av deras SEO-ranking. Underlaget kommer ge kunden en trygghet i beslutsfattandet. De behöver verkligen hjälp, och du som företag har visat på din expertis inom området.

Produkt- och prisbroschyr

Presentera bolaget, dina produkter och tjänster genom en varumärkesbyggande broschyr.

Detta kommer ge kunden en tydligare bild av vad du erbjuder, till vilket pris och nytta. Säkerställ att den besvarar alla potentiella frågor. Här finns det inte utrymme att mista kunden på grund av en lucka i copyn. 

Live-chat

Live-chattar är effektiva verktyg för informationsinsamling av de potentiella leadsens köpresa. Analysera vad besökarna främst frågar om på din webbsida och vad som får dem att avstå eller genomföra ett köp.

Då live-chatt är den enda interaktiva kanalen som dina kunder kan kommunicera med på din webbsida, kan vi utlova att betydande information går att utläsa från konversationerna. Låt detta bli ett underlag för din försäljningsstrategi framåt.

Låt behovet styra

Samtliga strategier syftar till att ge dina potentiella leads mervärde, vilket ger dig chansen att fördjupa relationen till dem. Oavsett om det sker i form av personlig service, kostnadsfria provperioder eller informativa produktblad.

Här får behovet styra. Av erfarenhet vet vi, att ger man något, får man oftast något tillbaka. Om du gjort din hemläxa rätt så får du tillbaka i form av beställningar och affärer. Och säljprocessen – den påbörjar en ny resa mot merförsäljning. Men mer om det i kommande artikel.

Publicerad: 20 februari 2023

I denna artikel:

I föregående artikel, Så borde du bearbeta kunderna i MoFu, listade vi strategier, kanaler och innehållskategorier som passar i mitten av säljtratten.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på strategier i BoFu, Bottom of the Funnel, och hur du kan konvertera dina leads till kunder med rätt innehåll.

Vad innebär BoFu?

Vi har tidigare gått igenom hur de potentiella kunderna går från att bli medvetna om ett problem eller behov, till att uppmärksamma en lösning genom en produkt eller tjänst.

I BoFu, Bottom of the Funnel, har leadsen beslutat sig för en investering – men inte bestämt sig för vilken lösning. Troligtvis jämför de erbjudanden, läser recensioner och lär känna de relevanta varumärkena bättre. De är övertygade om att de behöver en lösning, men inte vilken.

bofu in sales funnel

BoFu är det sista steget i säljtratten, vilket innebär att leadsen som befinner sig i detta stadiet är heta. Det är inte någon större utmaning att konvertera potentiella kunder till ToFu, Top of the Funnel, eller Mofu, Middle of the Funnel.

Men för att leadsen ska ta sig hela vägen till BoFu krävs det ett starkt behov eller intresse för produkten/tjänsten. Det är nu försäljningen avgörs och det är dags att fördjupa relationen.

Vad ska jag kommunicera under BoFu?

I BoFu är det viktigt att ha insikter i vad som verkligen motiverar och triggar de potentiella kunderna till att ta steget till att investera i just ditt erbjudande. Nu behöver du ge dem det där lilla extra och möta dem på vägen.

För att komma till insikt i hur det ska gå till, rekommenderar vi dig att reflektera över följande frågor:

  • Vad skiljer ditt varumärke från konkurrenternas och hur kan du kommunicera detta?
  • Vilka är dina (bästa) kunder idag? Genom att gå tillbaka i historiken får du också veta hur du konverterar dem och vilka du bör lägga fokus på.
  • Vad uppfyller din produkt för behov och hur kan du presentera detta på bästa sätt?
  • Vilka är kundernas mest förekommande frågor? På vilken plats och under vilken tid är bäst att besvara dem?  

När du tagit dig tid att reflektera och besvara frågorna, är nästa steg att implementera svaren i din marknadsföring.  

Strategier under BoFu

Vi rekommenderar dig att fokusera på följande innehållsstrategier under BoFu:

Gratis provperioder eller produktdemonstrationer

Att ge dina potentiella kunder möjlighet att känna på din produkt eller uppleva din lösning är en av de mest effektiva strategierna i BoFu.

Upplevelsen av en produkt eller tjänst, underlättar beslutsfattandet.

Det kan handla om en månads kostnadsfri provperiod på en prenumeration av ett magasin, musiktjänst eller digital kurs. När mottagaren väl har fått prova på din produkt eller tjänst, vill de (förhoppningsvis) aldrig vara utan den.

Kostnadsfria bedömningar

Bedömningar är ett utmärkt sätt att generera värde till dina potentiella kunder.

Du kan exempelvis erbjuda en kostnadsfri granskning av deras SEO-ranking. Underlaget kommer ge kunden en trygghet i beslutsfattandet. De behöver verkligen hjälp, och du som företag har visat på din expertis inom området.

Produkt- och prisbroschyr

Presentera bolaget, dina produkter och tjänster genom en varumärkesbyggande broschyr.

Detta kommer ge kunden en tydligare bild av vad du erbjuder, till vilket pris och nytta. Säkerställ att den besvarar alla potentiella frågor. Här finns det inte utrymme att mista kunden på grund av en lucka i copyn. 

Live-chat

Live-chattar är effektiva verktyg för informationsinsamling av de potentiella leadsens köpresa. Analysera vad besökarna främst frågar om på din webbsida och vad som får dem att avstå eller genomföra ett köp.

Då live-chatt är den enda interaktiva kanalen som dina kunder kan kommunicera med på din webbsida, kan vi utlova att betydande information går att utläsa från konversationerna. Låt detta bli ett underlag för din försäljningsstrategi framåt.

Låt behovet styra

Samtliga strategier syftar till att ge dina potentiella leads mervärde, vilket ger dig chansen att fördjupa relationen till dem. Oavsett om det sker i form av personlig service, kostnadsfria provperioder eller informativa produktblad.

Här får behovet styra. Av erfarenhet vet vi, att ger man något, får man oftast något tillbaka. Om du gjort din hemläxa rätt så får du tillbaka i form av beställningar och affärer. Och säljprocessen – den påbörjar en ny resa mot merförsäljning. Men mer om det i kommande artikel.