Kundhistorier – Fleasing

AI-chatten svek – "Leadkvaliteten var inte en fjärdedel av Weplys"

nicholas-fuentes-3S03oBFJqBI-unsplash
chat (2)

45%

föredrar att kommunicera via chatt framför telefon eller e-post.

moon

1%

föredrar att chatta med robotar snarare än med människor.

Intervju med Kenneth Rasmussen, Head of Sales

Kundhistorier – Fleasing

AI-chatten svek – "Leadkvaliteten var inte en fjärdedel av Weplys"

nicholas-fuentes-3S03oBFJqBI-unsplash
chat (2)

45%

föredrar att kommunicera via chatt framför telefon eller e-post.

moon

1%

föredrar att chatta med robotar snarare än med människor.

Intervju med Kenneth Rasmussen, Head of Sales

Kenneth Rasmussen - Fleasing

Kenneth Rasmussen - Head of Sales

Vilka ser du som de största fördelarna med att använda Weply?

Det är fantastiskt att kunderna får svar direkt när de skriver till oss på hemsidan. De känner sig välkomna och får uppmärksamhet när de har ett behov. Självklart kan chatten inte svara på allt, men kunden tas på allvar.

Samtidigt upplever vi att ni är lyhörda för våra synpunkter. Om det finns behov av att uppdatera FAQ-svaren – till exempel frågor om leasingtyper eller försäljning av bilar med full skatt – så åtgärdas det direkt. Det ger en känsla av att både vi och kunderna tas på allvar.

För ett par månader sedan testade ni en AI-chatt som alternativ till oss. Vad fick er att göra det?

Vi var nyfikna på vad AI kunde göra – både generellt och i vårt specifika upplägg. Det var inte för att vi var missnöjda med Weply. Det handlade mer om att undersöka om AI kunde ge oss ännu mer tillgänglighet och kanske komplettera det vi redan hade.

 

Vilka förväntningar hade ni på AI-lösningen? Och infriades de?

Vi förväntade oss att kunderna skulle tas på allvar och att AI:n skulle vidarebefordra ärenden till oss om den inte kunde hjälpa dem.

Tyvärr var AI:n väldigt påstridig. Ett exempel: om en kund bara angav sin mejladress och bad om att bli kontaktad via den, fortsatte AI:n envist att kräva ett telefonnummer. Det var ett problem och gjorde att vi tappade många leads.

Dessutom förväntade jag mig att vi åtminstone skulle få ett mejl om en kund lämnade chatten halvvägs – men det hände inte. Det gör däremot Weply: ni skickar ett mejl med ett meddelande om att det kanske finns ett lead som är värt att följa upp. Vi blir inte fakturerade för det, men det säkerställer att kunden känner sig sedd. AI-lösningen hade inte den funktionaliteten, och leverantören lyckades inte implementera det under testperioden.

Kenneth Rasmussen - Fleasing

Kenneth Rasmussen - Head of Sales

Vilka ser du som de största fördelarna med att använda Weply?

Det är fantastiskt att kunderna får svar direkt när de skriver till oss på hemsidan. De känner sig välkomna och får uppmärksamhet när de har ett behov. Självklart kan chatten inte svara på allt, men kunden tas på allvar.

Samtidigt upplever vi att ni är lyhörda för våra synpunkter. Om det finns behov av att uppdatera FAQ-svaren – till exempel frågor om leasingtyper eller försäljning av bilar med full skatt – så åtgärdas det direkt. Det ger en känsla av att både vi och kunderna tas på allvar.

För ett par månader sedan testade ni en AI-chatt som alternativ till oss. Vad fick er att göra det?

Vi var nyfikna på vad AI kunde göra – både generellt och i vårt specifika upplägg. Det var inte för att vi var missnöjda med Weply. Det handlade mer om att undersöka om AI kunde ge oss ännu mer tillgänglighet och kanske komplettera det vi redan hade.

 

Vilka förväntningar hade ni på AI-lösningen? Och infriades de?

Vi förväntade oss att kunderna skulle tas på allvar och att AI:n skulle vidarebefordra ärenden till oss om den inte kunde hjälpa dem.

Tyvärr var AI:n väldigt påstridig. Ett exempel: om en kund bara angav sin mejladress och bad om att bli kontaktad via den, fortsatte AI:n envist att kräva ett telefonnummer. Det var ett problem och gjorde att vi tappade många leads.

Dessutom förväntade jag mig att vi åtminstone skulle få ett mejl om en kund lämnade chatten halvvägs – men det hände inte. Det gör däremot Weply: ni skickar ett mejl med ett meddelande om att det kanske finns ett lead som är värt att följa upp. Vi blir inte fakturerade för det, men det säkerställer att kunden känner sig sedd. AI-lösningen hade inte den funktionaliteten, och leverantören lyckades inte implementera det under testperioden.

Fleasing.dk är ett danskt premiumbil-leasingföretag som specialiserar sig på skräddarsydda lösningar för både privatpersoner och företag. Fleasing grundades 2010 och har utvecklats från ett hobbyprojekt till ett väletablerat företag med över 30 anställda. Företaget erbjuder olika leasingalternativ, inklusive flexleasing, splitleasing och säsongsleasing. Med ett team som brinner för bilar och stark finansiell expertis erbjuder Fleasing transparent, personlig service och hanterar allt internt – från fordonsupphandling och import, till juridisk och finansiell rådgivning.

Fleasing.dk är ett danskt premiumbil-leasingföretag som specialiserar sig på skräddarsydda lösningar för både privatpersoner och företag. Fleasing grundades 2010 och har utvecklats från ett hobbyprojekt till ett väletablerat företag med över 30 anställda. Företaget erbjuder olika leasingalternativ, inklusive flexleasing, splitleasing och säsongsleasing. Med ett team som brinner för bilar och stark finansiell expertis erbjuder Fleasing transparent, personlig service och hanterar allt internt – från fordonsupphandling och import, till juridisk och finansiell rådgivning.

Fick ni några leads via AI-chatten?

Ja, det fick vi. Vi fick några leads. Men inte i samma mängd eller kvalitet som vi får från Weply.

Var det det som gjorde att ni valde att komma tillbaka till oss?

Ja, det var en kombination av att vi aldrig varit missnöjda med Weply och att AI-lösningen helt enkelt inte levde upp till förväntningarna.

Weply hanterar leads på rätt sätt. Ni ställer de frågor som är relevanta för oss, så att vi får användbar information. AI:n lyckades inte med det.

Och så får vi även de där “halva” leadsen från er – alltså chattar där agenterna bedömer att det kanske finns ett köpintresse, även om inte alla våra leadkriterier har möts. De dialogerna är också mycket värdefulla för oss.

Hur stor är skillnaden i kvalitet, om du ska uppskatta det?

Leadkvaliteten i AI-chatten var inte en fjärdedel av det vi får från Weply. Det var inget vi kunde använda.

bil
gammel bil
gammel tankstation

Jag är glad att du uppskattar kvaliteten på våra leads. Om du skulle ge oss ett betyg från 1 till 10, vad skulle du ge idag?

När vi bytte bort från er låg ni kanske på en sexa. Vi var inte missnöjda, men heller inte imponerade.

Efter att ha testat AI och kommit tillbaka ligger ni helt klart på en åtta-nia. Det är en riktigt bra lösning.

Det gläder oss att höra. Har du några avslutande kommentarer?

Ja – ni gör ett riktigt bra jobb. Er kundservice är lätt att få tag på, och vi är väldigt nöjda med att använda Weply som chatlösning.

Fick ni några leads via AI-chatten?

Ja, det fick vi. Vi fick några leads. Men inte i samma mängd eller kvalitet som vi får från Weply.

Var det det som gjorde att ni valde att komma tillbaka till oss?

Ja, det var en kombination av att vi aldrig varit missnöjda med Weply och att AI-lösningen helt enkelt inte levde upp till förväntningarna.

Weply hanterar leads på rätt sätt. Ni ställer de frågor som är relevanta för oss, så att vi får användbar information. AI:n lyckades inte med det.

Och så får vi även de där “halva” leadsen från er – alltså chattar där agenterna bedömer att det kanske finns ett köpintresse, även om inte alla våra leadkriterier har möts. De dialogerna är också mycket värdefulla för oss.

gammel tankstation

Hur stor är skillnaden i kvalitet, om du ska uppskatta det?

Leadkvaliteten i AI-chatten var inte en fjärdedel av det vi får från Weply. Det var inget vi kunde använda.

bil

Jag är glad att du uppskattar kvaliteten på våra leads. Om du skulle ge oss ett betyg från 1 till 10, vad skulle du ge idag?

När vi bytte bort från er låg ni kanske på en sexa. Vi var inte missnöjda, men heller inte imponerade.

Efter att ha testat AI och kommit tillbaka ligger ni helt klart på en åtta-nia. Det är en riktigt bra lösning.

Det gläder oss att höra. Har du några avslutande kommentarer?

Ja – ni gör ett riktigt bra jobb. Er kundservice är lätt att få tag på, och vi är väldigt nöjda med att använda Weply som chatlösning.

"Weply hanterar leads på rätt sätt. Ni ställer de frågor som är relevanta för oss, så att vi får användbar information."

- Kenneth Rasmussen, Head of Sales

"Weply hanterar leads på rätt sätt. Ni ställer de frågor som är relevanta för oss, så att vi får användbar information."

- Kenneth Rasmussen, Head of Sales

What Weply provided

start_icon_website

Easy onboarding

Copy paste script on your website and get started within a few minutes.

Leads icon

Sales qualified leads

Optimize the sales process by receiving leads directly in your inbox.

conversation icon

External chat consultants

Get trained chat consultants to handle enquiries on your behalf.

availability

Human interactions 24/7

There is a human being on the other end day and night 365 days a year.

business-report_icon_website

Customer platform with all data

Get an easy overview of your development, chat dialogues, leads, invoices, etc.

Advisor icon

Personal contact person

Your Customer Success Manager helps your business reach new heights.

What Weply provided

start_icon_website

Easy onboarding

Copy paste script on your website and get started within a few minutes.

Leads icon

Sales qualified leads

Optimize the sales process by receiving leads directly in your inbox.

conversation icon

External chat consultants

Get trained chat consultants to handle enquiries on your behalf.

availability

Human interactions 24/7

There is a human being on the other end day and night 365 days a year.

business-report_icon_website

Customer platform with all data

Get an easy overview of your development, chat dialogues, leads, invoices, etc.

Advisor icon

Personal contact person

Your Customer Success Manager helps your business reach new heights.

See more Weply customer stories

Bomae-thumbnail

Bomae

In just af few days, the investment was paid off.

rsz_lykkebo_framgrab_2

Malerfirmaet Lykkebo

How they got more customers with same budget.

case-thumb-_0001_Uggerhøj-framegrab

Uggerhøj Biler

They took the pressure off the phones and show accessibility.

rsz_video_weply_0400_01_32_09still008

Øjenklinikken Hørsholm

They convert more website visitors to sales.

See more Weply customer stories

Bomae-thumbnail

Bomae

In just af few days, the investment was paid off.

See their story →

Lykkebo framgrab 2

Malerfirmaet Lykkebo

How they got more customers with same budget.

See their story →

case-thumb-_0001_Uggerhøj-framegrab

Uggerhøj Biler

They took the pressure off the phones and show accessibility.

See their story →

rsz_video_weply_0400_01_32_09still008

Øjenklinikken Hørsholm

They convert more website visitors to sales.

See their story →

It's this easy to start generating more leads

installation icon

1. Set up chat in just five minutes

You will receive a piece of code to be inserted on your website. If you need technical guidance, we’re here to help.

conversation icon

2. We take care of customer inquiries

We handle all inquiries in the chat 24/7 all days of the year, and help your customers find the information they need.

Leads icon

3. We will send hot leads to you

We collect information about the customer's needs and send ready-to-buy leads directly to your inbox and CRM system.

It's this easy to start generating more leads

installation icon

1. Set up chat in just five minutes

You will receive a piece of code to be inserted on your website. If you need technical guidance, we’re here to help.

conversation icon

2. We take care of customer inquiries

We handle all inquiries in the chat 24/7 all days of the year, and help your customers find the information they need.

Leads icon

3. We will send hot leads to you

We collect information about the customer's needs and send ready-to-buy leads directly to your inbox and CRM system.