Article | 11 minute read
50 stycken CTA:s du borde använda i din marknadsföring
Article | 11 minute read
50 stycken CTA:s du borde använda i din marknadsföring
CTA eller Call-to-Action, uppmanar dina mottagare att genomföra en viss handling. Oavsett om det gäller din webbplats, nyhetsbrev eller inlägg på era sociala medier spelar CTA en viktig roll i din kommunikation, eftersom den påverkar målgruppens nästa steg.
I den här artikeln kommer vi att ge dig konkreta exempel på CTA:s du kan arbeta med i praktiken och motivering till varför de fungerar.
Vad är en CTA?
Beroende på sammanhang, syfte och mål, kan CTA:s variera i format och innehålla olika versioner av uppmaningar.
En generell regel när det kommer till CTA:s är att den ska väcka uppmärksamhet och tillräckligt med intresse för att mottagarna ska klicka sig vidare till nästa steg.
Vill du öka trafiken till din webbplats genom annonser, samla in e-postuppgifter genom ett whitepaper eller generera leads genom en chatt?
När du har en tydlig bild över dina behov och målsättningar, får du även grepp om vilka CTA:s du bör arbeta med och varför. För att ge dig inspiration på vägen, har vi listat 50 stycken CTA:s som genererar resultat.
1. Ladda ner nu
Nedladdningsbart innehåll på webbplatser har visat sig vara ett effektivt sätt för att samla in kontaktuppgifter från potentiella kunder.
Exempel på nedladdningsbart innehåll är whitepapers, guider, mallar eller artiklar som är anpassade efter din bransch, kunskap och mottagare.
För att stärka intresset för innehållet rekommenderar vi dig att skapa en rubrik som väcker engagemang samt en introduktion av vad materialet kommer att innehålla.
Avsluta med en motivering, exempelvis vill du lära dig mer om hur den här produkten fungerar steg för steg? Klicka på knappen “Ladda ner nu”.
2. Läs veckans tips
Arbetar du med nyhetsbrev och vill ha fler prenumeranter? Marknadsför detta på din webbplats med en unik motivering. Vad innehåller dina nyhetsbrev? Nyheter i branschen, erbjudanden eller tips på produkter?
Utgå ifrån innehållet och gör en tvist på det i din Call to Action-knapp, tillsammans med en kort beskrivning av vad läsarna kan förvänta sig att ta del av i ditt nyhetsbrev.
3. Ta del av erbjudandet
Oavsett vilken bransch du befinner dig i, om du erbjuder produkter eller tjänster, så motiverar erbjudanden och rabatter en stor del av dagens användare.
Känslan av att “spara pengar” kan vara bland de mest slagkraftiga budskapen du kan använda dig av i din kommunikation, speciellt när det kommer till e-handel.
Motivera dina potentiella kunder att registrera sina uppgifter för att exempelvis ta del av era utskick, genom att erbjuda dem en rabattcheck “i utbyte”.
Rabatten kan presenteras i procent eller som en bonuscheck, vilken de får ta del av vid nästa köp. Vill du motivera ytterligare, kan du lägga till ytterligare ett alternativ “Nej tack, jag föredrar att betala fullpris”, vilket kommer få dina mottagare att tänka en gång extra - tro oss.
4. Boka tid
Kortfattat och tydligt. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. Oavsett om du vill uppmana dina kunder att boka en konsultation, läkartid eller frisörtid, är det viktigt att du gör processen enkel för dem.
De ska inte behöva leta runt på sidan eller läsa en hel utläggning om varför de ska boka tid hos just dig för att hitta informationen. Disponera därför din uppmaning redan i meny-delen på din webbplats, i slutet av varje sida bland kontaktuppgifter, samt under valda stycken.
Du kan även med fördel använda denna form av CTA i dina nyhetsbrev, artiklar samt sociala medier inlägg.
5. Reservera min plats
Det är vanligt att använda benämningen “Din” eller “Ditt” när det kommer till CTA. Det är “ditt konto” som ska registreras, “din guide” som ska laddas ner eller “din plats” som ska reserveras för kommande biobesök.
Byter du ut dessa till “Min” eller “Mitt” istället, har du möjlighet att väcka en trigger hos mottagarna.
Känslan av att det är min plats som står på spel, ökar motivationen till att inte “gå miste” om möjligheten. Prova på din webbplats, eller varför inte i dina sociala medier.
6. Generera fler leads
I många fall googlar vi runt i sökandet efter svar, utbud eller lösningar på ett problem. Därför bör du skapa en CTA som snabbt ger svar på besökarnas frågor och behov.
Vill du exempelvis uppmana dina användare till att ladda ner en checklista på din webbsida, där innehållet fokuserar på generering av fler leads, formulera då din uppmaning efter målsättningen.
Andra förslag på CTA är “så ökar du din försäljning” eller “utöka din kundportfölj genom några enkla steg”.
7. Gör min dator säker idag
Ett annat bra exempel på en CTA som möter användarnas behov är en direkt lösning på ett problem.
Arbetar du inom IT och erbjuder exempelvis lösningar för cybersäkerhet, kan en tydlig uppmaning kopplat till ett direkt resultat fungera effektivt på de potentiella kunderna.
Anpassa din CTA efter ditt erbjudande och övertyga mottagarna om att det är en “quickfix”, som inte behöver övervägas.
8. Starta min kostnadsfria provperiod
Ett strategiskt sätt att värva nya kunder till att registrera sig för en ny tjänst eller abonnemang, är att ge dem en “kostnadsfri” provperiod.
Oavsett om det gäller en streamingtjänst som Netflix, prenumeration av ett magasin eller en it-support tjänst, så har du nu möjlighet att övertyga kunderna under en viss tid till att fortsätta att vilja ta del av ert innehåll och tjänster.
Det bästa med den här formen av CTA är att kunderna i många fall får känslan av att de “tjänat” på att ta del av erbjudandet, win win!
9. Förstå vad som händer, innan det händer - börja prenumerera idag
Driver du ett nyhetsmagasin och vill öka antalet prenumeranter?
Uppmana inte endast till det uppenbara: att börja prenumerera. Utan ge dem en anledning till varför de ska prenumerera på just ditt magasin.
Publicerar du de senaste nyheterna, djupdyker du i teorier eller är du nischad inom en viss bransch? Anledningarna kan vara flera, våga testa dig fram.
10. Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få chansen att vinna ett presentkort värt 1000 kr att shoppa för. Vi drar en vinnare varje månad
Driver du en e-handel och vill motivera dina besökare att registrera sig för ditt nyhetsbrev?
Vi har tidigare pratat om rabatter och bonuscheckar, en annan trigger kan vara att få chansen att vinna “pengar”.
Samtliga CTA som (möjligtvis) ger något tillbaka till kunderna, blir en ytterligare motivering till varför de ska lämna ut sina kontaktuppgifter, vilket i flera fall tar dem hela vägen fram till ett köp.
11. Kom igång
En tydlig och enkel uppmaning, som är bra att ha i anslutning till era tjänster eller erbjudande på webbsidan.
Detta kan gälla en digital kurs, ett gymmedlemskap eller ett redigeringsverktyg.
Det finns flera anledningar till att uppmana användarna att ta steget vidare, även om det kan låta självklart så ger det dem en extra knuff på vägen.
12. Ge X en chans att ...
En ödmjukare ton kan vara effektiv när det kommer till vissa branscher och målgrupper.
Arbetar du exempelvis inom äldrevården eller tandvården, där mycket handlar om förtroende, omhändertagande och expertis kan en CTA likt “Ge Stockholms Äldreomsorg en chans att ta hand om dina nära”.
Ämnet är i flera fall känsloladdat, vilket innebär att en påträngande eller allt för säljig kommunikation kan ha motsatt effekt.
En varmare ton däremot som väcker förtroende och är omhändertagande, ger dig möjlighet att väcka nyfikenhet och ett behov av att få mer information.
13. Läs mer
En klassisk CTA på webbsidor, där följarna får möjlighet att ta del av mer information inom ett visst ämne eller tjänst.
CTA:an används med fördel på landningssidor där företag vanligtvis delar med sig av kortfattad information för att väcka ett intresse, för att sedan driva trafiken vidare till undersidor för mer utförlig information.
“Läs mer” kan även användas i nyhetsbrev, där du kan hänvisa till artiklar, produkter och kampanjer exempelvis på webbsidan.
14. Kontakta oss
Även detta är en klassisk CTA som används flitigt på både webbsidor och i annonser på sociala medier.
Gör det smidigt för mottagarna att komma i kontakt med dig och ditt företag. Behöver användarna leta runt efter era kontaktuppgifterna kan det sluta med att de tappar intresset för ert erbjudande under tiden.
15. Läs det senaste skvallret om oss
Dagens konsumenter lägger en stor del av sin tillit på referenspersoner och omdömen vid ett köp av en ny produkt eller tjänst.
Därför bör du alltid motivera dina kunder till att lämna omdömen efter ett köp eller upplevelse, vilket du sedan kan presentera på din webbsida.
Konsumenter upplever en trygghet i vetskapen av att någon annan redan har hunnit testa produkten och i bästa fall rekommenderar den. På så vis vet den potentiella köparen vad den har att förvänta sig och slipper ta smällen vid ett “felköp”.
Med andra ord, uppmana kunderna genom en CTA att ta del av era rekommendationer och gör det enkelt för dem att hitta rätt, det brukar ge effekt.
Hur du väljer att formulera dig är upp till dig och ditt varumärkes tone-of-voice men sträva efter att gör det intressant. Varför vi valde att välja ordet “skvaller” som kan tyckas ha en negativ klang, är på grund av just det.
Finns det något vi gillar mer än skvaller? När det istället visar sig vara motsatsen (förhoppningsvis) blir upplevelsen desto starkare hos kunden, jaså är de såhär bra? Enkel psykologi.
16. Ta del av dina personliga rekommendationer
Dagens konsumenter värdesätter personlig kommunikation vilket exempelvis kan handla om rekommendationer, erbjudande och tilltal.
Arbetar du med nyhetsbrev idag, har du stora möjligheter att skräddarsy personliga meddelanden till samtliga av dina kontaktpersoner. Läs mer om hur automatiserade e-mail-utskick fungerar här.
Din CTA bör lyfta det personliga i innehållet, exempelvis
- “Erbjudande - bara för dig som…”
- “Utvalda produkter efter dina preferenser”
- “Matcha ditt senaste köp”
- “Nyheterna du inte vill missa”.
17. Få notis när produkten är tillbaka i lager
Arbetar du inom e-handel så finns det fördelar med att produkterna tar slut på lagret emellanåt. Det är ett gyllene tillfälle för dig att samla in kontaktuppgifter ifrån de potentiella kunderna och att leverera riktigt bra service.
Istället för att kunderna själva ska behöva gå in var och varannan dag på er webbsida, följa upp om storleken, färgen eller vad det nu kan vara är tillbaka, och dessutom riskera att glömma produkten under väntetiden, så har du möjlighet att själv följa upp processen och att dessutom rekommendera liknande produkter.
Den här varianten av CTA stärker relationen till era kunder och är en svår service att tacka nej till.
18. Börja din resa med oss
CTA:s som är inkluderande brukar skapa en positiv respons.
Arbetar du exempelvis med hälsa, träning och välmående kan en CTA likt denna både inspirera och motivera mottagarna till att ta nästa steg. De är inte ensamma i sin utveckling, utan ni gör det tillsammans.
När någon ska göra större förändringar i sitt liv, bryta mönster och lära in nya vanor, är supporten bland de viktigaste motivationsfaktorerna. Inkludera därför detta även i din CTA.
19. Bli premiummedlem
Oavsett om du använder premium, guld eller diamant som benämning i ditt “topp medlemskap”, har det “exklusiva” namnet en viss klang och stämpel som många av dagens konsumenter strävar efter.
Det kan handla om att de betalar mer per månad i utbyte mot fler tjänster och belönas med status.
Ett annat exempel är medlemskap i en kundklubb, vilket driver dem till att nå upp till en viss nivå genom sina inköp hos er.
Oavsett vad, kan en exklusiv betoning trigga konsumenter till att bli medlemmar, handla mer eller betala mer för era tjänster. En given CTA för er som arbetar med medlemskap, paketeringar och försäljning.
20. Välj mitt paket
Det är inte frågan om de vill signa upp på en paketering, göra ett köp eller ens registrera sig. Det är frågan om vilket paket ska de faktiskt ska välja?
Denna formen av CTA är slagkraftig och tenderar att förminska betänketiden hos mottagarna. Använd den med fördel på er landningssida för att leda konsumenterna vidare till era erbjudanden.
Även här arbetar vi med benämningen min/mitt för paketet är ju redan deras, det är givet.
21. Få förtur
Vi har alla tänkt tanken. Vore det inte skönt att slippa stå i den där långa kön i matbutiken, att kunna sitta ner på pendeln till jobbet eller att prioriteras i ett ärende inom vården.
I många fall finns det inga så kallade förturer, men du kan göra det möjligt digitalt. Släpper du en ny produkt, tjänst eller support?
Erbjud kunderna “förtur” i din CTA, genom att reservera en produkt, tid eller service åt dem. Vem kan tacka nej till detta “once in a lifetime”-erbjudande?
22. Watch video
Ibland räcker inte en bra copy för att sälja in en produkt, service eller upplevelse.
Ni behöver förmedla en känsla, vision, kanske till och med en dröm. Detta görs bäst visuellt, gärna genom en video.
Uppmana mottagarna till att ta del av ert innehåll genom ett enkelt knapptryck.
23. Köp nu
Vi hade inte kunnat kalla detta en fullständig CTA lista utan att nämna den mest användbara, och självklara av dem alla.
Affären kommer aldrig gå i lås om inte användarna har möjlighet att göra sitt köp. Det finns ingen gräns på hur många gånger du kan använda dig av denna formen av CTA. More is more, och det är till er fördel!
24. Vi är online
Livechattar har blivit ett effektivt verktyg när det kommer till kundservice, support och leadsgenerering - alla timmar på dygnet.
Med hjälp av utbildade chattkonsulter erbjuder exempelvis vi på Weply, skräddarsydd kundservice baserad på användarnas behov och beteende.
Chattkonsulterna motiverar till första kontakt snabbt och enkelt direkt på webbplatsen, och bearbetar därefter mottagaren genom en personlig service.
25. Följ oss för mer inspiration
Relevanta besökare som har ett genuint intresse av ert varumärke och utbud, tar i många fall gärna del av ert innehåll genom flera kanaler.
Uppmana alltid era mottagare att följa er på sociala medier genom er webbsida, nyhetsbrev eller blogg.
Detta gör du enklast genom att kommunicera er CTA i anknytning till era sociala medier symboler, som i sin tur länkar direkt vidare till era profiler.
Detta kommer hjälpa er att båda växa era konton, men även att nå ut till mottagarna mer frekvent och genom varierat innehåll.
26. Hjälp mig nå drömvikten nu
27. Ge mig ett vitare leende
28. Fylligare hår utan kostnad
29. Hitta ditt drömhem
30. Allt du behöver veta om X
31. Ta del av experttipsen
32. Boka sista platserna nu
33. Lägg till i kundvagnen
34. Börja din provperiod nu
35. Prova på kostnadsfritt
36. Registrera mig nu
37. Boka din testkörning
38. Kassan
39. Köp mer
40. Visa mig liknande produkter
41. Rekommendera liknande produkter
42. Få exklusiv tillgång
43. Jag vill gå med i klubben
44. Jag vill starta mitt medlemskap
45. Beställ nu
46. Fortsätt handla
47. Få mer information
48. Köp nu och få 50% rabatt
49. Begränsat erbjudande, boka nu
50. Börja nu och se resultat inom 6 veckor
You made it to the end!
Listan kan bli lång, men också orelevant. Ovan har vi gett er 50 stycken varianter på CTA:s som du med fördel kan använda dig av i din kommunikation och på dina digitala plattformar.
Beroende på bransch, utbud och erbjudande kan de omformuleras och utvecklas, men vi hoppas att ni har förstått principen.
Vi rekommenderar dig att optimera dina CTA efterhand, tills du hittar det budskap som träffar rätt hos din målgrupp. Vi ser fram emot att följa era framgångar.
CTA eller Call-to-Action, uppmanar dina mottagare att genomföra en viss handling. Oavsett om det gäller din webbplats, nyhetsbrev eller inlägg på era sociala medier spelar CTA en viktig roll i din kommunikation, eftersom den påverkar målgruppens nästa steg.
I den här artikeln kommer vi att ge dig konkreta exempel på CTA:s du kan arbeta med i praktiken och motivering till varför de fungerar.
Vad är en CTA?
Beroende på sammanhang, syfte och mål, kan CTA:s variera i format och innehålla olika versioner av uppmaningar.
En generell regel när det kommer till CTA:s är att den ska väcka uppmärksamhet och tillräckligt med intresse för att mottagarna ska klicka sig vidare till nästa steg.
Vill du öka trafiken till din webbplats genom annonser, samla in e-postuppgifter genom ett whitepaper eller generera leads genom en chatt?
När du har en tydlig bild över dina behov och målsättningar, får du även grepp om vilka CTA:s du bör arbeta med och varför. För att ge dig inspiration på vägen, har vi listat 50 stycken CTA:s som genererar resultat.
1. Ladda ner nu
Nedladdningsbart innehåll på webbplatser har visat sig vara ett effektivt sätt för att samla in kontaktuppgifter från potentiella kunder.
Exempel på nedladdningsbart innehåll är whitepapers, guider, mallar eller artiklar som är anpassade efter din bransch, kunskap och mottagare.
För att stärka intresset för innehållet rekommenderar vi dig att skapa en rubrik som väcker engagemang samt en introduktion av vad materialet kommer att innehålla.
Avsluta med en motivering, exempelvis vill du lära dig mer om hur den här produkten fungerar steg för steg? Klicka på knappen “Ladda ner nu”.
2. Läs veckans tips
Arbetar du med nyhetsbrev och vill ha fler prenumeranter? Marknadsför detta på din webbplats med en unik motivering. Vad innehåller dina nyhetsbrev? Nyheter i branschen, erbjudanden eller tips på produkter?
Utgå ifrån innehållet och gör en tvist på det i din Call to Action-knapp, tillsammans med en kort beskrivning av vad läsarna kan förvänta sig att ta del av i ditt nyhetsbrev.
3. Ta del av erbjudandet
Oavsett vilken bransch du befinner dig i, om du erbjuder produkter eller tjänster, så motiverar erbjudanden och rabatter en stor del av dagens användare.
Känslan av att “spara pengar” kan vara bland de mest slagkraftiga budskapen du kan använda dig av i din kommunikation, speciellt när det kommer till e-handel.
Motivera dina potentiella kunder att registrera sina uppgifter för att exempelvis ta del av era utskick, genom att erbjuda dem en rabattcheck “i utbyte”.
Rabatten kan presenteras i procent eller som en bonuscheck, vilken de får ta del av vid nästa köp. Vill du motivera ytterligare, kan du lägga till ytterligare ett alternativ “Nej tack, jag föredrar att betala fullpris”, vilket kommer få dina mottagare att tänka en gång extra - tro oss.
4. Boka tid
Kortfattat och tydligt. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. Oavsett om du vill uppmana dina kunder att boka en konsultation, läkartid eller frisörtid, är det viktigt att du gör processen enkel för dem.
De ska inte behöva leta runt på sidan eller läsa en hel utläggning om varför de ska boka tid hos just dig för att hitta informationen. Disponera därför din uppmaning redan i meny-delen på din webbplats, i slutet av varje sida bland kontaktuppgifter, samt under valda stycken.
Du kan även med fördel använda denna form av CTA i dina nyhetsbrev, artiklar samt sociala medier inlägg.
5. Reservera min plats
Det är vanligt att använda benämningen “Din” eller “Ditt” när det kommer till CTA. Det är “ditt konto” som ska registreras, “din guide” som ska laddas ner eller “din plats” som ska reserveras för kommande biobesök.
Byter du ut dessa till “Min” eller “Mitt” istället, har du möjlighet att väcka en trigger hos mottagarna.
Känslan av att det är min plats som står på spel, ökar motivationen till att inte “gå miste” om möjligheten. Prova på din webbplats, eller varför inte i dina sociala medier.
6. Generera fler leads
I många fall googlar vi runt i sökandet efter svar, utbud eller lösningar på ett problem. Därför bör du skapa en CTA som snabbt ger svar på besökarnas frågor och behov.
Vill du exempelvis uppmana dina användare till att ladda ner en checklista på din webbsida, där innehållet fokuserar på generering av fler leads, formulera då din uppmaning efter målsättningen.
Andra förslag på CTA är “så ökar du din försäljning” eller “utöka din kundportfölj genom några enkla steg”.
7. Gör min dator säker idag
Ett annat bra exempel på en CTA som möter användarnas behov är en direkt lösning på ett problem.
Arbetar du inom IT och erbjuder exempelvis lösningar för cybersäkerhet, kan en tydlig uppmaning kopplat till ett direkt resultat fungera effektivt på de potentiella kunderna.
Anpassa din CTA efter ditt erbjudande och övertyga mottagarna om att det är en “quickfix”, som inte behöver övervägas.
8. Starta min kostnadsfria provperiod
Ett strategiskt sätt att värva nya kunder till att registrera sig för en ny tjänst eller abonnemang, är att ge dem en “kostnadsfri” provperiod.
Oavsett om det gäller en streamingtjänst som Netflix, prenumeration av ett magasin eller en it-support tjänst, så har du nu möjlighet att övertyga kunderna under en viss tid till att fortsätta att vilja ta del av ert innehåll och tjänster.
Det bästa med den här formen av CTA är att kunderna i många fall får känslan av att de “tjänat” på att ta del av erbjudandet, win win!
9. Förstå vad som händer, innan det händer - börja prenumerera idag
Driver du ett nyhetsmagasin och vill öka antalet prenumeranter?
Uppmana inte endast till det uppenbara: att börja prenumerera. Utan ge dem en anledning till varför de ska prenumerera på just ditt magasin.
Publicerar du de senaste nyheterna, djupdyker du i teorier eller är du nischad inom en viss bransch? Anledningarna kan vara flera, våga testa dig fram.
10. Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få chansen att vinna ett presentkort värt 1000 kr att shoppa för. Vi drar en vinnare varje månad
Driver du en e-handel och vill motivera dina besökare att registrera sig för ditt nyhetsbrev?
Vi har tidigare pratat om rabatter och bonuscheckar, en annan trigger kan vara att få chansen att vinna “pengar”.
Samtliga CTA som (möjligtvis) ger något tillbaka till kunderna, blir en ytterligare motivering till varför de ska lämna ut sina kontaktuppgifter, vilket i flera fall tar dem hela vägen fram till ett köp.
11. Kom igång
En tydlig och enkel uppmaning, som är bra att ha i anslutning till era tjänster eller erbjudande på webbsidan.
Detta kan gälla en digital kurs, ett gymmedlemskap eller ett redigeringsverktyg.
Det finns flera anledningar till att uppmana användarna att ta steget vidare, även om det kan låta självklart så ger det dem en extra knuff på vägen.
12. Ge X en chans att ...
En ödmjukare ton kan vara effektiv när det kommer till vissa branscher och målgrupper.
Arbetar du exempelvis inom äldrevården eller tandvården, där mycket handlar om förtroende, omhändertagande och expertis kan en CTA likt “Ge Stockholms Äldreomsorg en chans att ta hand om dina nära”.
Ämnet är i flera fall känsloladdat, vilket innebär att en påträngande eller allt för säljig kommunikation kan ha motsatt effekt.
En varmare ton däremot som väcker förtroende och är omhändertagande, ger dig möjlighet att väcka nyfikenhet och ett behov av att få mer information.
13. Läs mer
En klassisk CTA på webbsidor, där följarna får möjlighet att ta del av mer information inom ett visst ämne eller tjänst.
CTA:an används med fördel på landningssidor där företag vanligtvis delar med sig av kortfattad information för att väcka ett intresse, för att sedan driva trafiken vidare till undersidor för mer utförlig information.
“Läs mer” kan även användas i nyhetsbrev, där du kan hänvisa till artiklar, produkter och kampanjer exempelvis på webbsidan.
14. Kontakta oss
Även detta är en klassisk CTA som används flitigt på både webbsidor och i annonser på sociala medier.
Gör det smidigt för mottagarna att komma i kontakt med dig och ditt företag. Behöver användarna leta runt efter era kontaktuppgifterna kan det sluta med att de tappar intresset för ert erbjudande under tiden.
15. Läs det senaste skvallret om oss
Dagens konsumenter lägger en stor del av sin tillit på referenspersoner och omdömen vid ett köp av en ny produkt eller tjänst.
Därför bör du alltid motivera dina kunder till att lämna omdömen efter ett köp eller upplevelse, vilket du sedan kan presentera på din webbsida.
Konsumenter upplever en trygghet i vetskapen av att någon annan redan har hunnit testa produkten och i bästa fall rekommenderar den. På så vis vet den potentiella köparen vad den har att förvänta sig och slipper ta smällen vid ett “felköp”.
Med andra ord, uppmana kunderna genom en CTA att ta del av era rekommendationer och gör det enkelt för dem att hitta rätt, det brukar ge effekt.
Hur du väljer att formulera dig är upp till dig och ditt varumärkes tone-of-voice men sträva efter att gör det intressant. Varför vi valde att välja ordet “skvaller” som kan tyckas ha en negativ klang, är på grund av just det.
Finns det något vi gillar mer än skvaller? När det istället visar sig vara motsatsen (förhoppningsvis) blir upplevelsen desto starkare hos kunden, jaså är de såhär bra? Enkel psykologi.
16. Ta del av dina personliga rekommendationer
Dagens konsumenter värdesätter personlig kommunikation vilket exempelvis kan handla om rekommendationer, erbjudande och tilltal.
Arbetar du med nyhetsbrev idag, har du stora möjligheter att skräddarsy personliga meddelanden till samtliga av dina kontaktpersoner. Läs mer om hur automatiserade e-mail-utskick fungerar här.
Din CTA bör lyfta det personliga i innehållet, exempelvis
- “Erbjudande - bara för dig som…”
- “Utvalda produkter efter dina preferenser”
- “Matcha ditt senaste köp”
- “Nyheterna du inte vill missa”.
17. Få notis när produkten är tillbaka i lager
Arbetar du inom e-handel så finns det fördelar med att produkterna tar slut på lagret emellanåt. Det är ett gyllene tillfälle för dig att samla in kontaktuppgifter ifrån de potentiella kunderna och att leverera riktigt bra service.
Istället för att kunderna själva ska behöva gå in var och varannan dag på er webbsida, följa upp om storleken, färgen eller vad det nu kan vara är tillbaka, och dessutom riskera att glömma produkten under väntetiden, så har du möjlighet att själv följa upp processen och att dessutom rekommendera liknande produkter.
Den här varianten av CTA stärker relationen till era kunder och är en svår service att tacka nej till.
18. Börja din resa med oss
CTA:s som är inkluderande brukar skapa en positiv respons.
Arbetar du exempelvis med hälsa, träning och välmående kan en CTA likt denna både inspirera och motivera mottagarna till att ta nästa steg. De är inte ensamma i sin utveckling, utan ni gör det tillsammans.
När någon ska göra större förändringar i sitt liv, bryta mönster och lära in nya vanor, är supporten bland de viktigaste motivationsfaktorerna. Inkludera därför detta även i din CTA.
19. Bli premiummedlem
Oavsett om du använder premium, guld eller diamant som benämning i ditt “topp medlemskap”, har det “exklusiva” namnet en viss klang och stämpel som många av dagens konsumenter strävar efter.
Det kan handla om att de betalar mer per månad i utbyte mot fler tjänster och belönas med status.
Ett annat exempel är medlemskap i en kundklubb, vilket driver dem till att nå upp till en viss nivå genom sina inköp hos er.
Oavsett vad, kan en exklusiv betoning trigga konsumenter till att bli medlemmar, handla mer eller betala mer för era tjänster. En given CTA för er som arbetar med medlemskap, paketeringar och försäljning.
20. Välj mitt paket
Det är inte frågan om de vill signa upp på en paketering, göra ett köp eller ens registrera sig. Det är frågan om vilket paket ska de faktiskt ska välja?
Denna formen av CTA är slagkraftig och tenderar att förminska betänketiden hos mottagarna. Använd den med fördel på er landningssida för att leda konsumenterna vidare till era erbjudanden.
Även här arbetar vi med benämningen min/mitt för paketet är ju redan deras, det är givet.
21. Få förtur
Vi har alla tänkt tanken. Vore det inte skönt att slippa stå i den där långa kön i matbutiken, att kunna sitta ner på pendeln till jobbet eller att prioriteras i ett ärende inom vården.
I många fall finns det inga så kallade förturer, men du kan göra det möjligt digitalt. Släpper du en ny produkt, tjänst eller support?
Erbjud kunderna “förtur” i din CTA, genom att reservera en produkt, tid eller service åt dem. Vem kan tacka nej till detta “once in a lifetime”-erbjudande?
22. Watch video
Ibland räcker inte en bra copy för att sälja in en produkt, service eller upplevelse.
Ni behöver förmedla en känsla, vision, kanske till och med en dröm. Detta görs bäst visuellt, gärna genom en video.
Uppmana mottagarna till att ta del av ert innehåll genom ett enkelt knapptryck.
23. Köp nu
Vi hade inte kunnat kalla detta en fullständig CTA lista utan att nämna den mest användbara, och självklara av dem alla.
Affären kommer aldrig gå i lås om inte användarna har möjlighet att göra sitt köp. Det finns ingen gräns på hur många gånger du kan använda dig av denna formen av CTA. More is more, och det är till er fördel!
24. Vi är online
Livechattar har blivit ett effektivt verktyg när det kommer till kundservice, support och leadsgenerering - alla timmar på dygnet.
Med hjälp av utbildade chattkonsulter erbjuder exempelvis vi på Weply, skräddarsydd kundservice baserad på användarnas behov och beteende.
Chattkonsulterna motiverar till första kontakt snabbt och enkelt direkt på webbplatsen, och bearbetar därefter mottagaren genom en personlig service.
25. Följ oss för mer inspiration
Relevanta besökare som har ett genuint intresse av ert varumärke och utbud, tar i många fall gärna del av ert innehåll genom flera kanaler.
Uppmana alltid era mottagare att följa er på sociala medier genom er webbsida, nyhetsbrev eller blogg.
Detta gör du enklast genom att kommunicera er CTA i anknytning till era sociala medier symboler, som i sin tur länkar direkt vidare till era profiler.
Detta kommer hjälpa er att båda växa era konton, men även att nå ut till mottagarna mer frekvent och genom varierat innehåll.
26. Hjälp mig nå drömvikten nu
27. Ge mig ett vitare leende
28. Fylligare hår utan kostnad
29. Hitta ditt drömhem
30. Allt du behöver veta om X
31. Ta del av experttipsen
32. Boka sista platserna nu
33. Lägg till i kundvagnen
34. Börja din provperiod nu
35. Prova på kostnadsfritt
36. Registrera mig nu
37. Boka din testkörning
38. Kassan
39. Köp mer
40. Visa mig liknande produkter
41. Rekommendera liknande produkter
42. Få exklusiv tillgång
43. Jag vill gå med i klubben
44. Jag vill starta mitt medlemskap
45. Beställ nu
46. Fortsätt handla
47. Få mer information
48. Köp nu och få 50% rabatt
49. Begränsat erbjudande, boka nu
50. Börja nu och se resultat inom 6 veckor
You made it to the end!
Listan kan bli lång, men också orelevant. Ovan har vi gett er 50 stycken varianter på CTA:s som du med fördel kan använda dig av i din kommunikation och på dina digitala plattformar.
Beroende på bransch, utbud och erbjudande kan de omformuleras och utvecklas, men vi hoppas att ni har förstått principen.
Vi rekommenderar dig att optimera dina CTA efterhand, tills du hittar det budskap som träffar rätt hos din målgrupp. Vi ser fram emot att följa era framgångar.