6 tips för en e-mail marknadsföringsstrategi
De plingar till i inkorgen från morgon till kväll, alla dessa mailutskick. Både från kända och okända avsändare. Utöver dina egna kontakter, så gissar vi att en stor del även kommer från varumärken som du har varit i kontakt med online eller från företag och som du aldrig hört talas om (iallafall inte lagt på minnet). Trots alla dessa massutskick, är e-post marknadsföring den mest effektiva kommunikationskanalen för många varumärken.
Men hur väcker man intresse och engagemang istället för irritation? Hur sticker man ut från alla andra i ämnesraden? Och vilka tekniska funktioner kan både underlätta och optimera din kommunikation? I den här guiden kommer vi ge tipsen du behöver för att komma igång.
1. Produktionsplan
Precis som med alla andra former av marknadsföringsaktiviteter, behöver du sätta en tydlig plan och struktur över vad din e-postmarknadsföring ska innehålla, vad syftet är och vilka mål du har med kanalen. En långsiktig produktionsplan hjälper dig att producera relevant innehåll månad efter månad eller varför inte vecka efter vecka. Oavsett hur frekvent du vill kommunicera, bör även ett publiceringsschema ingå. Kom igång med din produktionsplan genom att besvara följande frågor:
- Vad är målet med kanalen?
- Vilket format ska e-post utskicket ha? Ex. nyhetsbrev, kampanjer, rekommendationer.
- Vilken målgrupp ska vi rikta oss mot?
- Hur ofta ska vi skicka ut e-post?
- Vilka innehållskategorier ska vi lyfta?
- Vad vill vi att mottagarna ska göra efter att de läst mailet (CTA)?
- Hur ska jag mäta resultatet?
Det viktigaste att komma ihåg är att din kommunikation ska skapa mervärde för prenumeranterna. Detta kan du göra genom exempelvis nyheter, tips, personliga erbjudanden, påminnelser eller rekommendationer. Fundera över vad som är viktigt att kommunicera om ditt bolag - och vad som är viktigt för mottagarna att ta del av.
2. Layout och design
Att skapa en röd tråd i din kommunikation är avgörande för både profilering, varumärkeskännedom och lojalitet. Mottagarna ska veta att du är du genom ditt typsnitt, färgval, logga och tonalitet. Med andra ord är det viktigt att din varumärkesimage framgår även i ditt utskick. Små detaljer så som ordval eller bildval kanske inte känns så avgörande, men det kan påverka både klickfrekvensen och mottagarens bild av ditt varumärke.
Lägg därför tid på att skapa en estetisk design som fångar läsarens intresse och som får dem att stanna. Jobba med det visuella i form av bilder, videor, rubriker och infographics till du har hittat en layout som symboliserar just ditt varumärke.
3. Prenumeranter
Det finns flera sätt att värva prenumeranter idag. Den mest förekommande metoden är genom registreringsformulär på webbsidan. Du kan skapa en pop-up ruta som presenteras varje gång någon besöker din sida. Du kan även påminna användare om exempelvis ditt nyhetsbrev, efter ett köp eller kontaktförfrågan. Erbjuder du nedladdningsbart material på din webbplats så som guider, whitepapers eller rabattkoder, kan du samla in e-postadresser i utbyte mot mer information.
För att undvika missförstånd eller frågetecken, rekommenderar vi dig att alltid ha en ruta längst ner i ditt e-postutskick som talar om varför de fick meddelandet och hur ditt varumärke tog emot uppgifterna.
4. Fånga mottagaren i ämnesraden
En stor del av mottagarna läser sina e-postmeddelanden i mobilen, beroende på målgrupp är det upp till hela 78%. Detta innebär att dina mottagare inte bara är på väg, sitter distraherade på jobbet eller tar en paus på gymmet. Du konkurrerar även med sociala medier, samtal och sms. Därför behöver du fånga mottagarens intresse redan i ämnesraden. Ditt mail måste vara det mest intressanta som användaren i fråga kan spendera sin tid på - oavsett alla andra spännande alternativ som mobilen erbjuder.
För att få insikter i vilken rubrik som övertygar mottagarna hela vägen till att klicka sig in och ta del av hela ditt meddelande, kan du A/B testa vilket budskap som passar din målgrupp. Detta gör det möjligt att skicka ut två olika versioner av ditt nyhetsbrev, för att analysera vilken version som funkar bäst. Vi rekommenderar att skapa korta ämnesrader på cirka fem till sju ord, för att säkerställa att hela budskapet är synligt - oavsett enhet.
5. Kvalitet framför kvantitet
Ser vi till sociala medier eller blogginlägg, finns det en tydlig trend när det kommer till innehållets längd, oavsett format. Ser vi till e-postutskick, är det inte lika självklart. Du vill dock undvika att både tråka ut och skrämma iväg läsarna med långa, utdragna utskick. Vi rekommenderar max 1200 ord, detta presterar bäst när det gäller innehåll på webben. På mobilen föredrar dock de flesta kortare kommunikation, så ha det i åtanke när du utformar dina nyhetsbrev. Återigen, hela 78% ska orka läsa igenom hela meddelandet från mobilen.
Användare föredrar innehåll som är enkelt att konsumera och inte tar upp för mycket tid eller fokus. Om ditt nyhetsbrev uppfattas som långt och tidskrävande, kommer troligtvis många klicka sig vidare efter första raden. Skapa därför enkelt, relevant och engagerande innehåll som leder dem vidare till exempelvis din webbsida, till en produkt eller erbjudande. Arbeta med tydliga CTA (call to actions) som matchar ditt innehåll, i ett tidigt stadie av nyhetsbrevet. På så vis kan du naturligt dirigera läsaren vidare, även om de bara öppnar mailet och kollar igenom det snabbt.
6. Optimera och automatisera
Fördelen med e-post marknadsföring, är att alla aktiviteter kring utskicken kan mätas på ett eller annat sätt. Detta ger dig ett tydligt underlag och riktning för ditt fortsatta arbete framåt. Att fokusera på det innehåll som genererar i resultat och att optimera det som inte gör det, hjälper dig att förbättra din ROI (return of investment).
Data om dina prenumeranter kan även hjälpa dig att skapa personliga meddelanden till varje kontakt. Du kan rekommendera liknande produkter som de varit inne och kikat på tidigare, eller skapa erbjudande av en tjänst de läst mer om.
Genom att segmentera din kontaktlista, kan du rikta anpassade meddelande till de mottagare som uppfyller specifika kriterier. Du kan kategorisera utifrån tidigare aktiviteter som till exempel ett köp eller med hjälp av demografiska faktorer, som boende, ålder och intresse. Läs mer om analys av e-postmarknadsföring här.
Datan kan du även använda för att skapa automatiska utskick, vilket är en styrka när det kommer till e-postmarknadsföring. Genom inställningar kan du utlösa ett automatiskt utskick, exempelvis till mottagare som har lämnat produkter kvar i en kundkorg, ett tackbrev efter ett köp eller en efterfrågan av recension efter ett hotellbesök eller webinar. Möjligheterna är många. Genom data kan meddelanden skickas vid optimal tidpunkt, till rätt person, allt baserat på beteendemönster och mottagarens preferenser. Läs mer om automatiserade utskick här.
Det är trots allt inte så konstigt att e-postmarknadsföring är en framgångsrik kanal för många varumärken. Metoden stärker inte bara ditt varumärke, utan gör det också möjligt för dig att skapa en djupare relation med dina kunder, genom personliga meddelanden och anpassade erbjudanden. Du har möjlighet att nå ut till rätt person vid rätt tillfälle för att skapa merförsäljning. Nu är det dags för dig att sätta en plan och vässa pennan. Vi kommer hålla utkik efter intresseväckande ämnesrader i inkorgen framöver!