Så ökar du trafiken till din hemsida

Upplever du att det är en utmaning att generera leads och att driva  potentiella kunder till din webbsida? I den här guiden ger vi dig konkreta tips på vilka metoder du bör arbeta med parallellt för att successivt öka trafiken till din webbplats. 

Sökmotoroptimering (SEO)

Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering, är en metod som hjälper dig att öka synligheten för sökmotorerna och att ranka högre i sökresultatet. Genom att skapa innehåll med relevanta sökord och beskrivningar, kan du bli synlig för sökrobotarna och ranka högre hos användarna. Exempel, om du säljer skönhetsprodukter online och vet att dina kunder söker efter specifika varumärken eller produkter som mascara, läppglans eller solpuder är det viktigt att de sökorden finns med i ditt innehåll på hemsidan. 

Ju mer auktoritet Google bedömer att du har, desto högre kommer du att ranka på de sökorden. Det finns olika sätt att bygga auktoritet, länkkraft är en av dem. Har du till exempel en hel landningssida med produkter från ett visst varumärke, med länkar från både interna och externa sidor, så kommer du att ha högre auktoritet på det sökordet än om du endast nämnde varumärket i en produkttext.

Andra faktorer som påverkar hur högt din hemsida rankar är hur väl den fungerar rent tekniskt. Laddningstid, mobilanpassning, URL-struktur och rubriker kommer att påverka sidans kvalitetsbetyg, som i sin tur är viktigt för att ranka högt. 

Läs vår guide här för mer information.

Digitala annonser med Google AdWords, Microsoft Advertising och Facebook Ads

Webbsidor behöver ofta en extra skjuts för att försäljningen ska kicka igång. Med betald annonsering kan du nå ut till dina potentiella kunder och påskynda processen. 

Google Ads: Google Ads innefattar displayannonser och sökordsannonsering, vilket innebär att du betalar för att visas i sökresultaten för en relevant målgrupp. Detta är ett bra komplement till din sökmotoroptimering, som i flera fall kräver mycket resurser för att ge resultat. Fördelen med den här typen av annonsering är att du når ut till relevanta och intresserade mottagare, med hjälp av dina valda sökord för annonsen. Säljer du skönhetsprodukter, ska du lyfta de sökord som annonsen representerar exempelvis varumärke, “mac” och produktnamn, “läppstift”.  Dina resultat är mätbara ner i minsta detalj, så du kan följa upp vad som funkar och inte efterhand och optimera därefter.

En annan fördel med Google Ads är att du endast betalar för klick, jämfört med en tidningsannons där du betalar för placering utan någon garanti för att någon kommer besöka din webbsida. Läs mer om Google Ads här

Microsoft Advertising: På liknande sätt kan du annonsera genom Microsoft Advertising, tidigare kallat Bing Ads. Microsoft Advertising är en kombination av Big data, Automation och Artificial intelligence. Microsoft Advertising analyserar beteende baserat på app-interaktioner och avsiktsdata. Det hjälper annonsörer att nå ut med sin marknadsföring till en relevant målgrupp. 

Precis som med Google Ads, är Microsoft Advertising en plattform för sökreklam. Du betalar endast per klick och annonsen visas i sökmotorresultaten när en användare söker efter det specifika nyckelordet som matchar dina sökord för annonsen. Läs mer om Microsoft Advertising här.

Facebook Ads: Du har även möjlighet att fånga din målgrupp i deras dagliga sociala media konsumtion. När du annonserar på Facebook, har du möjlighet att kommunicera likt ett inlägg i flödet. Även här betalar du endast för klick, och har möjlighet att skräddarsy riktningen till din ideala målgrupp. Du kan även sätta upp olika mål för dina annonser, exempelvis vill du öka varumärkeskännedomen, få fler klick eller motivera till ett köp? Du kan fördelaktigt arbeta med flera kampanjer och mål parallellt för att bearbeta dina mottagare. På samtliga plattformar är det du som bestämmer budgeten och under vilken tidsperiod annonserna ska vara aktiva. Läs mer om Facebook Ads här

Oavsett vilken annonsstrategi du väljer att applicera, försöka att skapa så relevanta annonser som möjligt. Detta genom att matcha sökorden med innehållet i annonstexten och din landningssida. Det ska finnas en röd tråd genom alla delar av din kommunikation. Då kommer fler sökningar leda till klick och fler klick leder till fler affärer. 

Sociala Medier

Marknadsföring genom sociala medier har visat sig vara en stor fördel för både start-ups och etablerade bolag, då det är lättillgängliga kanaler som fångar användarna i deras vardag. Varumärken postar i genomsnitt fyra inlägg per vecka på Instagram och en stor del prioriterar att kommunicera på flertalet av medierna. Sociala medier gör det enkelt för dig att kommunicera direkt till din målgrupp genom dina inlägg. Beroende på vilken kanal du befinner dig på finns det olika funktioner du kan använda dig av för att kommunicera och engagera din målgrupp. Exempel på detta är stories (video/bilder som är synliga 24 h) på Instagram, livesändningar på Facebook eller frågeformulär på LinkedIn. Du kan enkelt länka till din webbsida genom inlägg (inte på Instagram, där är det bion som gäller) och i stories. För optimal effekt bör du uppmana mottagarna att klicka sig vidare för att ta del av ett erbjudande, produkt eller kollektion som du lyfter i inlägget. Gör du ett bra jobb och lyckas bygga upp en relevant och engagerad följarskara, är bollen i rullning. Användarna på dina sociala medier kan hjälpa dig och ditt varumärke att växa genom att likea, kommentera och dela ditt innehåll till andra användare på kanalerna. 

I valet av kanal/kanaler bör du utgå ifrån den målgrupp du vill attrahera. Har du inte tagit fram tydliga personas för ditt varumärke, rekommenderar vi er att börja där. Läs vår artikel här för tips. När du vet vilka du vill nå, kan du matcha dem med utefter åldersspann, livsstil, mediekonsumtion och hur de föredrar att motta information. Föredrar de rörligt material, bilder, kort copy eller längre? Det viktigaste är att du väljer kanal utefter var din målgrupp befinner sig och skapar en innehållsplan därefter med tydliga CTA (Call to action) inkluderat. Läs mer om användare på respektive kanal här

Annonsera på webbsidor som befinner sig i samma bransch som dig

För att öka chanserna att bli synlig inför en relevant målgrupp, kan du annonsera på webbplatser som befinner sig i en liknande bransch eller segment som dig. Till exempel, arbetar du som inredningsdesigner, kan du nå ut till en relevant målgrupp genom att vara synlig hos mäklarbyråer. Arbetar du som florist, kan du placera din annonser på en webbsida som säljer bröllopsklänningar. Knepet är att du inspirerar mottagarna att besöka din webbplats genom att synas på sidor du kan komplettera genom ditt erbjudande. På så vis blir marknadsföringen både genuin och relevant för mottagarna. Läs mer om hur du kan rikta dina digitala annonser mot relevanta webbsidor här

Gästblogga för att öka din länkkraft

Länkbyggande marknadsföring går ut på att hjälpa din webbsida att öka antalet relevanta länkar från externa aktörer. Detta är en strategi som kort och gott ökar din ranking i sökmotorerna och därmed också din synlighet. Du kan använda dig av strategin genom att exempelvis gästblogga.

Gästbloggning är en relationsbyggande taktik som i sin tur medför styrkan av att bygga extern länkkraft. Be om att få skriva ett gästinlägg på en annan profils blogg, som känns relevant både gentemot deras mottagare och segment. Skapa innehåll som representerar dig och ditt varumärkes expertis och kunskap inom segmentet. Väv in era produkter på ett relevant och genuint sätt som väcker ett intresse hos mottagarna att se mer och läsa vidare. 

Arbetar du exempelvis inom skönhetssegmentet och ska gästblogga för ett digitalt modemagazine, kan du lyfta dina topp 5 produkter och ge tips om hur de används. Du kan även recensera dina favoritprodukter och jämföra dem med produkter från ett annat varumärke. Varför ska man välja dina produkter och inte konkurrenternas? Gör du ett bra jobb, kan du räkna med att flertalet av läsarna är tillräckligt inspirerade för att klicka sig vidare till din webbplats – genom en enkel länk. 

E-mail marknadsföring 

E-mail marknadsföring är en effektiv metod för att nå ut med anpassad kommunikation till en relevant målgrupp. Marketing automation, är en förprogrammerad process som leder mottagarna genom olika steg i deras individuella köpresa. Har dina mottagare sökt på produkter eller tjänster på din hemsida, men inte tagit steget till ett fullbordat köp, kan du effektivt skicka påminnelser om vilka produkter de kikat på eller rekommendera nya inom samma kategori. Genom informativ kunddata, kan du basera din marknadsföring på beteende, aktivitet, köphistorik och preferenser. Förutom personlig och träffsäker kommunikation, hjälper e-mail marknadsföring dig att bygga en djupare relation till de potentiella och nuvarande kunderna samt att generera i merförsäljning då de alltid är uppdaterade om nyheter, erbjudande och kampanjer på din webbsida. Läs mer här

6 metoder för ökad trafik

Metoderna vi nämnt ovan kommer att hjälpa dig att få ett helhetsgrepp över din marknadsföringsstrategi och att öka din trafik genom flera kanaler som arbetar parallellt för samma mål. Metoderna tillåter dig att fånga upp relevanta användare som befinner sig i olika stadier av köpresan, men som delar behov och intresse för dina produkter/tjänster. Vi rekommenderar att du följer upp resultatet kontinuerligt genom Google Analytics, för att utvärder varje aktivitet eftersom. Digital marknadsföring är ett arbete på sikt, som är både rörlig och föränderlig vilket innebär att du behöver optimera dina aktiviteter efterhand. Små justeringar kan i flera fall göra stor skillnad, oavsett om det gäller SEO eller målgruppsanpassning för annonsering. Det viktigaste är att du kommer igång, och är samtliga kanaler nya för dig, rekommenderar vi dig att du tar ett steg i taget och början ovanifrån. Uppdatera oss gärna om de här tipsen har hjälpt dig på vägen, vi ser fram emot att se dig lyckas!