Annonsering på sociala medier - så kommer du igång
Vill du öka varumärkeskännedomen, driva mer trafik till din webbsida eller generera fler leads? Genom annonsering på sociala medier har du möjlighet att skapa riktade annonser med en specifik målsättning. Vi ger dig tipsen du behöver för att komma igång.
Har du kommit igång med dina sociala medier men känner inte att det genererar den effekten som du hade räknat med? Ibland räcker inte den organiska räckvidden hela vägen. Det är här annonsering och sponsrade inlägg kommer in i bilden. Fördelen med att annonsera på sociala medier är alla möjligheter som erbjuds. Format, riktning och budget ligger helt i dina egna händer vilket gör strategin träffsäker och resultatdrivande.
Vilken kanal ska jag välja?
Idag har du möjlighet att annonsera på de flesta sociala medier kanalerna, men det innebär inte att du behöver investera i samtliga. Satsa på den kanalen som din målgrupp främst befinner sig på. En yngre målgrupp föredrar oftast TikTok, Snapchat och Instagram, medan en äldre håller kvar vid Facebook. Vill du rekrytera eller rikta dig mot B2B är LinkedIn det självklara valet.
Har du ingen tydlig bild av din målgrupp idag?
Läs mer om personas och målgruppsidentifiering i vår guide här. Du kan även utgå ifrån de kanaler som du är närvarande på idag, vilken plattform går bäst? Följ upp vilka dina följare är och hur stor del av dem som interagerar med ditt innehåll i analysverktyget för respektive app. Detta kommer ge dig en tydligare bild av vilken kanal du bör satsa på.
Exempel på annonseringsverktyg:
- Facebook Ads och Facebook Business Manager
- Instagram Ads Manager
- LinkedIn Campaign Manager
- TikTok Ads Manager
- Snap Business
- Pinterest Business
Vilken budget ska jag sätta?
Till en början rekommenderar vi dig att hålla budgeten låg, för att se vilket resultat annonserna ger. I takt med att du får mer förståelse för vad din målgrupp svarar på, vilket innehåll du bör lyfta och format du bör använda, kan du öka din budget efterhand. Den genomsnittliga kostnaden för en CPM (kostnad per tusen visningar) kampanj är 57:- för 1000 visningar. För CPC (kostnad per klick) kampanjer ligger kostnaden mellan 1,7:- till 17:- per klick på Instagram, medan det ligger på 8,2:- för CPC kampanjer och 61:- för CPM kampanjer på Facebook enligt Nordic Tech Institute.
Skapa din strategi genom 5 enkla steg
1. Förtydliga din målgruppsbeskrivning
Kort och gott, vem vill ni nå? Har du en bred målgrupp idag, kan det vara en god idé att fördela den i mindre “grupper” så att åldersspannet inte är mellan 20-80 år, intressena är över 20 stycken i olika riktningar och de geografiska platserna täcker hela landet osv. Testa istället att göra annonser anpassade efter dina olika personas, som har en tydlig identifiering av vad exempelvis 20-40 åringen är intresserad av, var den befinner sig och hur ekonomin ser ut. Sedan gör du en ny för 40-60 åringen exempelvis etc. Vill du hellre skapa en mer generell annons för att se vem som väljer att interagera med dina annonser till en början, kan detta vara ett bra första steg, för att sedan skräddarsy inriktningen utefter resultatet.
2. Valet av format
Du har möjlighet att arbeta med video, bild och text innehåll i dina annonser på sociala medier. Beroende på din målgrupp och utbud, bör du designa dina annonser utefter det som väcker störst intresse. En god idé är att A/B-testa olika versioner av dina annonser till en början. Detta för att hitta rätt när det kommer till bildval, rubriker och Call-to-Actions. I de allra flesta fall så är det videon alt. bilden som väcker det första intresset. Därefter rubriken, underrubriken och till sist CTA-knappen. Andra faktorer som spelar in är färgval och emojis. Våga testa dig fram för att förstå vad din målgrupp engageras av.
3. Syftet med kampanjen
Vilka mål har ni med er marknadsföring? Vill ni sprida information, öka varumärkeskännedomen, driva trafik, fånga nya leads eller rekrytera? Att ha ett konkret mål med era annonser är viktigt för att kunna utforma och rikta dem träffsäkert. Utan mål kan ni inte heller följa upp om de genererar i resultat eller inte. Vi rankar de vanligaste målsättningarna när det kommer till annonsering i sociala medier:
- Trafik: driver besökare till din webbsida, en specifik produkt eller ett erbjudande.
- Varumärkeskännedom: ökar medvetenheten om ert varumärke, erbjudande, produkt eller tjänst.
- Räckvidd: detta målet samspelar med medvetenheten, men gör det möjligt för dig att nå ut till fler användare.
- Konverteringar: driver du en e-handel, har du möjlighet att öka din försäljning genom konverteringsgenererande annonser. Pusha för en specifik produkt eller erbjudande.
- Leadgenerering: samla information från potentiella kunder genom att be dem registrera sig för ett möte, webbinar, erbjudande eller nyhetsbrev.
4. Analysera resultatet
Jobbet tar inte slut efter att annonsen är skapad och aktiverad, tvärtom. Det är nu du har möjlighet att följa upp resultatet och optimera innehållet samt målgruppen efterhand. Glöm därför inte att förbereda din mätning av trafiken ända fram till slutmålet. Ett klick i sig säger inte mycket, du vill veta vart de har navigerat på webbsidan och om besöket faktiskt har genererat i ett köp. Ofta är det de små förändringarna som gör stor skillnad när det kommer till sociala medier-annonsering, så våga justera och prova dig fram efterhand.
5. Retargeting annonser
Genom retargeting annonser har du möjlighet att nå ut till tidigare besökare på din webbsida. Detta för att hålla de potentiella leadsen varma och påminna dem om de produkter som de tidigare kikat på, men inte köpt. Vi rekommenderar dig att gruppera besökarna i kategorier för att kunna skapa unika retargeting-listor. Detta för att kunna visa upp relevanta produkter för besökarna. Har de till exempel kikat på en tröja, vill du pusha för den produkten och inte ett par jeans.
Annonsering kan hjälpa dig att bli synlig för rätt mottagare, på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Köpt trafik och organisk trafik samspelar ofta väldigt bra, och genererar ett ökat resultat tillsammans. Genom några enkla steg har du kommit en bra bit på vägen och det roliga kan börja. Trafiken strömmar, bokningarna fylls upp eller produkten tar slut i lager? Det är upp till dig att bestämma. Lycka till!