Därför är livechatt ditt nästa försäljnings- och marknadsföringsverktyg

En livechatt har aldrig varit mer relevant än just nu. Digitaliseringen går snabbt framåt och vi är mer online än någonsin tidigare. Både köpupplevelser och kundupplevelser har flyttat till onlineplattformar, vilket förvandlat företagswebbplatser till fönster mot världen, och det första intrycket när många handlar. Just därför har webbplatser blivit en viktig kanal för många företag, även de som kanske inte till dagligdags sysslar med e-handel.

Pandemin har accelererat den digitala utvecklingen, vilket understryker relevansen av livechattar. En livechatt är ett mångsidigt och effektivt verktyg som kan gynna företag på flera sätt. Vi kommer därför att använda oss av “säljtrattmodellen” för att illustrera vad som skiljer sig åt om man har en livechatt implementerad eller om man har valt bort det. Vi förklarar specifikt hur en livechatt kan påverka din tratt i varje steg. Om du fortfarande inte är säker på om du ska implementera en livechatt som ditt nästa verktyg i din hög med olika försäljnings- och marknadsföringsverktyg har du kommit till rätt plats. Låt oss berätta mer!

En livechatt förbättrar din försäljningstratt

Ovan är två exempel på ett företags försäljningstratt. Till vänster syns en vanlig säljresa och till höger en säljresa där en livechatt är integrerad. Som du kan se är den stora skillnaden att den senare är betydligt bredare i botten. Mer specifikt innebär det att företaget till höger omvandlar mer webbplatstrafik till köpande kunder. Exakt hur en livechatt förvandlar fler besökare till verklig försäljning ska vi titta närmare på.

Det första steget i försäljningstratten handlar om att få trafik till din webbplats. För att göra potentiella kunder medvetna om ditt företag har du förmodligen redan några marknadsföringsaktiviteter som fokuserar på att generera trafik till din webbplats. Det kan vara reklam, SEO eller aktiviteter i sociala medier. Vi kommer att komma in mer på SEO-aktiviteter senare, eftersom en livechatt (till mångas förvåning) kan ha en positiv effekt på just det området.

Vi fortsätter till nästa steg i tratten, där effekten av en livechatt är tydlig. I denna fas vill du fokusera på att hålla dina webbplatsbesökare intresserade av vad du erbjuder. Detta är ett jobb som en livechatt uppfyller perfekt. Genom att bjuda in besökare att interagera med hjälp av meningar likt "Vi är online" och "Hej, kan jag hjälpa dig med något?" visar du att du är redo att hjälpa till. I chatten är det möjligt att kommunicera med en riktig människa som kan ge dina potentiella kunder omedelbara svar på deras frågor. Som du kan se i den vanliga försäljningstratten, vilket även är fallet i många verksamheter, är många kunder för det mesta ensamma under sin kundresa som sker online. En livechatt kan fungera som en onlineassistent som hjälper besökare på sajten, precis som en assistent skulle göra i en fysisk butik. Vi återkommer till varför tillgänglighet är avgörande och bör prioriteras högt.

I den sista delen av försäljningstratten handlar allt om du kan få kunder att välja dig.

Även en livechatt som fokuserar på kundservice låter kunden sköta sig själv under den sista delen av resan, vilket kan vara riskabelt. Vår livechattlösning täcker denna lucka eftersom våra chattkonsulter kommer att samla in kontaktinformation om de kunder som visar köpintresse. Dessa kvalificerade leads kommer att vidarebefordras till dig så att du kan kontakta dem och enkelt avsluta försäljningen. Detta är oerhört värdefullt eftersom många kunder slutar söka efter alternativ så fort de inväntar ett erbjudande.

Vi hoppas att vi har klargjort hur en livechatt kan ha en positiv effekt och stödja alla steg i din försäljningstratt och därmed även öka din konverteringsfrekvens. Vi kommer nu att dyka djupare in i de olika stegen och visa specifikt hur en livechatt förbättrar varje steg i tratten.

Högre ranking i sökresultat

Som tidigare nämnt kan en livechatt ha en positiv effekt på din sökmotoroptimering. En högre ranking kommer naturligtvis att öka mängden trafik du får på din webbplats. Studier visar att i 70 procent av alla Google-sökningar väljs ett av de första fem resultaten. Hur ska du göra för att få ett högre SEO-betyg och locka så många kunder som möjligt? Du måste titta på din webbplats sid-auktoritet (“page authority”). Termen “page authority” täcker flera saker och ändras regelbundet, men vi vet att webbplatsens engagemang är en av de faktorer som Google mäter.

Webbplatsers engagemang mäts bland annat utifrån dess uppehållstid (“dwell time”) och deras studsfrekvens (“bounce rate”), något som en livechatt kan ha en positiv inverkan på. De två termerna handlar båda om hur länge besökarna stannar på sajten. Om din “dwell time” är låg har du förmodligen en hög “bounce rate”. Det betyder att dina besökare snabbt bestämmer sig för att lämna din webbplats efter att ha tagit sig dit.

I köprelaterade situationer beror det ofta på att dina besökare har svårt att hitta det de letar efter. En livechatt kan se till att besökarna hittar just det som de är på jakt efter. Genom personliga dialoger kan chattkonsulten hjälpa och interagera med den potentiella kunden vilket kommer att öka den tid besökaren spenderar på sajten. Besökarnas engagemang på sajten kommer också att växa eftersom chattkonsulten kommer att klargöra vissa frågor, svara på praktiska frågor eller hjälpa dem att hitta det de letade efter på sajten. En högre uppehållstid och bättre engagemang kan leda till en högre ranking i Googles sökresultat än dina konkurrenter, vilket är otroligt värdefullt.

Kunderna förväntar sig att du är tillgänglig

När en potentiell kund väl har landat på din sajt är det mycket som kan avgöra om det hela slutar med en faktisk försäljning eller inte. I en perfekt situation uppstår förtroendet och kemin direkt, och kunden väljer dig omedelbart. Tyvärr händer detta sällan, och mycket kan gå fel som orsakar kundernas exit. Webbplatsbesökare är svåra att övertyga och därför måste du göra allt du kan för att ge det bästa första intrycket. Om din webbplats har en livechatt signalerar du att du vill hjälpa till vilket är det bästa du kan göra för att locka och behålla så många kunder som möjligt. Om en intresserad kund öppnar chatten och börjar chatta kan chattkonsulten upprätthålla och till och med öka intresset för ditt företag genom personliga interaktioner.

Digitaliseringen har förändrat vårt beteende och förväntningar på tillgänglighet, inte minst hos företag. Vi har blivit mer otåliga och vi förväntar oss svar omedelbart när vi är intresserade av ett företag. Samtidigt gör internets struktur att potentiella kunder alltid befinner sig enbart ett klick bort från konkurrenterna. För att möta konsumenternas behov måste du ge samma kundupplevelse online som du skulle göra i en fysisk butik. Precis som du förväntar dig att kunna söka hjälp i en fysisk butik kommer en livechatt att spela motsvarande roll på din webbplats. Föreställ dig att du befinner dig i en fysisk butik utan möjlighet att få ett snabbt svar på produktrelaterade frågor. Frustrerande, eller hur? I det läget skulle du förmodligen inte nöja dig med att fylla i ett kontaktformulär eller nå företaget per telefon och där riskerar att inte få svar utanför öppettiderna. På samma sätt är det inte tecken på tillräckligt engagemang enligt dina webbplatsbesökare.

Tillgänglighet handlar också mycket om hur kunder kan nå ut till dig. Att kunna komma i kontakt med dig via chatt är mycket attraktivt för både dig och dina kunder. En ny marknadsundersökning gjord av Megafon visar att 45 procent av människor föredrar att kontakta företag via en chatt. Ännu viktigare är att forskningen visar att mer än hälften av alla människor väljer bort företag om de inte kan komma i kontakt med dem via sin föredragna kommunikationskanal.

En global undersökning gjord av J.D Power visar även den att chattar är det föredragna sättet att kommunicera med företag. 46 procent föredrar en livechatt jämfört med 29 procent som föredrar e-post och 16 procent sociala medier. Att ha en chatt är inte bara bekvämt för dina kunder utan är också det perfekta verktyget för dig att generera mer försäljning eftersom du inte kommer att bortvald baserat på att du saknar en kommunikationskanal. Om livechatten du implementerar dessutom hanterar kundförfrågningar dygnet runt har du nått så högt du kan nå när det kommer till tillgänglighet. Vår data visar att många tenderar att vilja chatta med företag utanför normal kontorstid, vilket understryker vikten av att ha en chatt som är öppen 24 timmar om dygnet.

Letar du efter mer intressant fakta om digital kommunikation? Klicka här och läs fem överraskande trender inom digital kommunikation.

Interaktioner leder till omvandlingar

Vi vet med säkerhet att tillgängligheten och kundservicen du signalerar genom livechatt leder till ökade konverteringar och fler betalande kunder. Att konvertera trafik är specifikt något som många företag kämpar med. Utmaningen är vanligtvis att de flesta företag prioriterar försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter i den översta tratten. Många spenderar över 85 procent av sin marknadsföringsbudget på att få trafik till sin webbplats. Trafik är naturligtvis aldrig en dålig sak men prioriteringen av tratten kommer att synas i konverteringsfrekvensen. Statistik visar att 17 procent av webbplatsbesökarna har en köpintention men endast en till fyra procent köper något.

Att omvandla webbplatsbesökare till köpande kunder är ett verkligt problem för många företag. Kanske är du en av dem? I så fall kanske du vill överväga livechatt, eftersom du genom chattar kan samla information om dina besökare. Genom chattdialoger kan du se dina kunders signaler, vilket kan hjälpa dig att få mer kunskap om varför kunden väljer just dig, varför de väljer bort dig eller vilken information de har svårt att hitta på din sida. Det här är signaler som skulle vara lätta att registrera i en fysisk butik men online är det mycket svårare. Chattdialoger gör det möjligt för dig att lära känna dina potentiella kunder och optimera din sajt baserat på dina fynd vilket så småningom kommer att öka din konverteringsfrekvens.

Förutom att få en djup förståelse för din kundbas kan du använda en livechatt för att generera leads, det vill säga potentiella kunder. Som nämnts tidigare innebär det i princip att chattkonsulten samlar in kontaktinformation om personer som är intresserade av din produkt eller tjänst, och vidarebefordrar deras information till dig. Du får även hela chattdialogen bifogad så att du kan få en tydlig känsla av vad kunden vill få erbjudande om eller vilken fråga de vill att du ska svara på. Detta är otroligt värdefullt eftersom många faktiskt slutar leta efter alternativ medan de väntar på ett erbjudande eller ett svar på sin produktrelaterade fråga. Medan den potentiella kundens intresse för dig ligger på is, kommer du att få leads som enkelt kan informera dig om vilka behov som finns och hur du bör bemöta kunden när du kontaktar dem. På så sätt har du den bästa utgångspunkten för att omvandla leads till köpande kunder.


Som du kanske har insett är försäljningstratten inte bara fyra steg där du kan arbeta med varje stegs separata verktyg. Den mest effektiva och optimala försäljningstratten är när det finns ett samspel mellan de olika försäljnings- och marknadsföringsverktygen. Därför föreslår vi inte heller att du bara fokuserar helt på botten av försäljningstratten, liksom att du inte bara ska fokusera på den översta delen av tratten. Det är avgörande att du fokuserar på försäljningstratten som helhet och du bör inte spendera större delen av din budget på trafikgenererande aktiviteter. En livechatt bör vara ditt nästa försäljnings- och marknadsföringsverktyg på grund av den positiva effekten i alla försäljningssteg som i slutändan leder till mer försäljning. Det är ett effektivt verktyg som varken överskrider din budget eller som förväntar sig för mycket av dig. Effekten av din livechatt kommer att visa sig inom flera områden av din verksamhet, och priset du betalar för din livechattlösning blir ingenting jämfört med värdet den skapar. Är du redo att ge det en chans?