Så skapar du en digital marknadsföringsstrategi   

Har du kommit igång med din digitala marknadsföring men saknar resultat? Vill du öka varumärkeskännedomen, dra in fler leads och bygga kundrelationer, men vet inte i vilken ände du ska börja? I den guiden kommer vi att gå igenom hur du kan skapa en digital marknadsplan som hjälper dig och ditt företag att skapa bättre resultat.

Varför behöver du en digital marknadsföringsstrategi?  

Digital marknadsföring innefattar all kommunikation av tjänster och produkter som sker via digitala kanaler. Digitala plattformar som exempelvis sökmotorer, e-post och sociala medier kan vara effektiva kanalval för varumärken som vill nå ut effektivt och träffsäkert till befintliga och potentiella kunder. För de allra flesta företag är det idag en självklarhet att arbeta med någon form av digital marknadsföring.  

Det finns flera fördelar med att satsa på digital marknadsföring, bland annat: 

  • Ökad trafik till webbsidan  
  • Fler kunder 
  • Djupare relationer 
  • Ökat förtroende  
  • Ökad varumärkeskännedom  
  • Analys av resultat och optimering 

Låter detta intressant? Bra. Vi kommer att gå igenom de mest relevanta marknadsföringsaktiviteterna som finns på marknaden idag och ge tips på hur du kan implementera dessa i ditt bolags digitala marknadsföringsstrategi.

Men innan vi hoppar in i det roliga, bör du analysera hur dina digitala aktiviteter presterar idag.  

Content Audit 

Content Audit är en analys av ditt befintliga innehåll, som finns publicerat på din webbsida idag. Genomgången hjälper dig att samla in relevant data och nyckeltal för varje URL som du inkluderar i din Content Audit, med syfte att få översikt och förståelse för vilket innehåll som är mest relevant för framtida produktion. Vilka kategorier är det som presterar bäst och faktiskt bidrar till dina affärsmål?   

I de flesta fall finns det tre huvudsakliga mål som ligger till grund för produktionen på din hemsida:  

  • Huvudmål: Leadsgenerering eller försäljning 
  • Delmål: Förbättrad rankning på Google med SEO 
  • Delmål: Engagemang i externa kanaler 

För att kunna hämta data, behöver du tillgång till Google Analytics, Google Search Console och ett system för att hämta backlinkdata exempelvis Ranktrail. Vid insamling av din data, rekommenderar vi dig att använda ett kalkylprogram, exempelvis Google Sheets som är enkelt att dela med teamet.

Nästa steg blir att samla alla URL:er som ska ingå i din Content Audit. Vill du exempelvis analysera dina produkter eller din kunskapsbank? Bestäm omfattning efter ditt behov och samla innehållet i ditt kalkylark.  

Du bör även kategorisera länkarna efter mål, vad det är för typ av innehåll, vart i kundresan innehållet är relevant, när det producerades och vem som är den primära målgruppen.  

När du sammanställer din data bör du fokusera på följande 10 nyckeltal: 

  1. Besökare: hur många av dina besökare är organiska? 
  2. Besökstrend: hur ser besökstrenden ut detta året i jämförelse med förra? 
  3. Avvisningsfrekvens: hur många går tillbaka till sökmotorn efter att ha klickat sig in op sidan? 
  4. Sidor: hur många sidor visas i genomsnitt under ett besök? 
  5. Sessionslängd: hur länge stannar besökarna på din webbplats? 
  6. Konverteringar: hur många leads/genomförda köp? 
  7. Antal söktermer: hur många och vilka söktermer rankas webbsidan på? 
  8. Impressions: hur många visningar url:erna genererat? 
  9. Klick: hur många klick har webbsidan genererat? 
  10. CTR: hur många har sett url:erna och valt att klicka sig vidare in på din webbsida? 

Resultatet som de givna nyckeltalen genererar kommer att ge dig värdefull information om hur väl din webbsida presterar och vilket innehåll som driver trafiken. Du kommer även kunna utläsa beteende hos besökarna, och få förståelse för om ditt innehåll leder dem dit du vill. Ta med dig dessa insikter i utformandet av dina blivande marknadsföringsaktiviteter. 

Ägda, köpta och förtjänade kanaler  

Digital marknadsföring innefattar ägda, köpta och förtjänade kanaler. I många fall applicerar varumärken samtliga tre i sin strategi. Men vad är då skillnaden? 

Ägda kanaler syftar till de medier som du är distributör över, som du äger och styr på egen hand. Exempelvis din webbplats eller ditt Instagram konto. Du skapar och kontrollerar allt innehåll, utan att betala för det. I köpta kanaler betalar du däremot för din synlighet, vilket kan vara genom Google Ads, en banner eller ett samarbete. Någon annan äger kanalen, och du behöver betala för din synlighet.  

Förtjänade kanaler syftar till kanaler som du inte äger, men som nämner ditt varumärke eller produkt kostnadsfritt. Detta är kanaler du inte direkt kan påverka, du nämns tack vare att dina produkter eller tjänster gjort sig förtjänta av det. Detta kan vara genom en blogg, digitalt magasin eller Instagram story.  

Digitala marknadsföringsaktiviteter  

Blogg

Att arbeta aktivt med en varumärkesbyggande blogg är en viktig del av många företags digitala marknadsföringsstrategi. Blogginlägg håller din webbsida levande och relevant, då besökarna kan förvänta sig nytt innehåll kontinuerligt. Det är även ett bra tillfälle för dig att sälja in produkter och tjänster på ett behovsbaserat, genuint och kreativt sätt. Glöm inte att ha läsarna i fokus, det är dem du ska skapa värde för oavsett om du recenserar en ny produkt, delar ett nytt recept eller förklarar en funktion.

Vi rekommenderar dig att skapa en innehållsplan för de kommande månaderna framöver samt en publiceringsplan, som inkluderar vad som ska publiceras när och av vem. Utan ett tydligt schema och kontinuitet i ditt skapande, är det lätt hänt att antingen produktionen glöms bort eller återupprepar sig. Du bör även ha ett tydligt syfte med ditt innehåll och målsättning.

Dessa kan du stärka genom CTAs (call to actions). Vill du att läsarna klickar sig vidare in på en produkt, kontaktar dig eller registrerar sig, kan du enkelt leda dem vidare med ett knapptryck. Säkerställ att din CTA är relevant och kopplad till innehållet, då du vill skapa en naturlig övergång från den ena sidan till den andra.  

Digitala annonser

Att kunna analysera resultat och mäta beteende är en av de största fördelarna med digital marknadsföring. Det hjälper dig att förstå om dina aktiviteter ger resultat eller om det går åt fel riktning. Det finns otaliga alternativ för digital annonsering idag.

Du kan t.ex sponsra dina inlägg på Instagram, skapa plattformsanpassade annonser på Facebook och LinkedIn, eller öka din synlighet i sökmotorerna genom Google Ads. Samtliga verktyg ger dig möjlighet att målgruppsanpassa dina kampanjer och på annonsnivå se vad som presterar bäst. I realtid kan du analysera resultatet under tiden kampanjerna löper på och optimera dem vid behov. Digital annonsering hjälper dig att nå ut träffsäkert till din målgrupp, i deras vardag. Läs mer om annonsering här 

Gated content

Gated content innebär att du erbjuder kostnadsfritt material - i utbyte mot information. Detta kan exempelvis gälla ett webinar, guide eller ett whitepaper som finns tillgängligt på din webbsida. Användarna får möjlighet att ladda ner innehållet – i utbyte mot att de lämnar sina kontaktuppgifter.

Syftet med Gated content är att fånga upp potentiella leads. Är användaren intresserad av att ta del av ditt innehåll och dessutom villiga att ge ut sina uppgifter, är det troligtvis en potentiell kund du har att göra med. När du väl har fått ta del av uppgifterna har du all möjlighet att skicka ut skräddarsydda erbjudande, kampanjer och nyhetsbrev via mailen. Eller varför inte följa upp och fråga vad de tyckte om innehållet? Gated content ger dig även värdefull information om dina besökare, vilket kan hjälpa dig att forma ditt innehåll framåt.  

SEO

Syftet med SEO, eller sökmotoroptimering, är att öka din synlighet i sökresultatet. För syns du inte, finns du inte, eller hur? Ju fler relevanta sökord och rubriker du använder, ju högre och mer frekvent kommer du att rankas i sökresultatet – vilket resulterar i att fler användare kommer att hitta till just din webbsida.

Men för att detta ska bli möjligt, handlar det om att skapa innehåll på rätt sätt, vilket du kan läsa mer om här. SEO innefattar även funktioner som laddningstid, navigering och mobilanpassning. För att din webbsida ska bli så relevant och attraktiv som möjligt för sökmotorerna, gäller det att skapa en så bra användarupplevelse som möjligt. Vill du veta mer om hur du kan arbeta med SEO? Läs vår guide för att ta del av fler tips här 

Giveaway/tävlingar

Alla uppskattar att få något “for free”. Oavsett om det är en rabattkod, kupong eller ett erbjudande. Genom att arbeta med giveaways, har du möjlighet att engagera dina användare. Vi rekommenderar dig att utföra aktiviteterna på de kanaler du vill växa eller driva trafik till, exempelvis på era sociala medier eller varför inte webbsida. Det viktigaste är att du har ett tydligt syfte med din tävling – förutom att glädja den lyckliga vinnaren såklart. Deltagarna har inget att förlora, förutom ett par minuter av sin tid. Men vad vinner ditt varumärke på det?

Förutom engagemang och förbättrade relationer, har du möjlighet att öka antalet följare, öka din varumärkeskännedom och dra in fler potentiella leads. Om vi tar Instagram som exempel, en tävling där kan generera fler följare, fler likes, fler delningar, fler taggningar – det är du som sätter reglerna. Du kan till exempel lotta ut ett presentkort på kanalen, vilket du marknadsför i ett inlägg. För att delta sätter du upp ett par regler, vilket fördelaktigt kretsar kring aktiviteter kring inlägget och ditt konto. Det är väldigt enkelt, men i många fall effektfullt.  

Webinar

Genom webinar kan du skapa digitala events som engagerar mottagarna under livesändning. Verktyg som omröstningar och chattar motiverar mottagarna till en dialog, anonymt om man så önskar. Mottagarna får chansen att ställa frågor och göra sin röst hörd, medan du har möjlighet att sälja in ditt varumärke och leda dem vidare till nästa steg.

Dessutom har får du  ta del av värdefull information redan innan eventet startar, då användarna behöver registrera sig genom sina kontaktuppgifter. Webinar är en strategi som både bygger relationer, ökar varumärkeskännedomen och konverterar leads. Beroende på vilken bransch du befinner dig i kan mediet användas på olika sätt.

Är du i läkemedelsbranschen, kan du förmedla information om mediciner och ny forskning till potentiella aktörer. Arbetar du inom skönhet, kan ni skapa ett lättsammare event där ni demonstrerar era produkter på varandra och låter mottagarna bestämma vilka produkter de vill se och få tips om.

Du har även möjlighet att spara ner dina webinar som gated content på hemsidan. Missar någon att delta kan de alltså registrera sina uppgifter för att få möjlighet att se det vid senare tillfälle. Läs mer om hur du startar ett konto här 

Podcast

Podcasts har under kort tid blivit en av de mest använda formaten, hela 51% av alla internetanvändare i Sverige lyssnar på poddradio, därför är det inte konstigt att allt fler varumärken ser potentialen i mediet. Podcasts ger dig möjlighet att nå en ny publik, stärka banden till dina nuvarande kunder och bygga grunden till din redaktionella marknadsföring. Ljudklipp kan publiceras i sociala medier och innehållet kan skrivas om till artiklar eller intervjuer. Det är en liten investering som kan ge stora effekter.

Fördelen med formatet är att det är så enkelt att ta till sig och bruka oavsett var man befinner sig och tid på dygnet. Poddar som slår igenom idag, fokuserar på tydliga format och välproducerat innehåll. Innan du startar behöver du alltså en tydlig plan på vad din podd kommer att handla om, vilka som ska vara med och hur ni ska fördela samtalsämnena, vecka efter vecka. Läs mer om hur du startar ett konto här 

E-postmarknadsföring 

E-postmarknadsföring handlar om att kommunicera med leads, som visat intresse för en produkt eller tjänst som ditt varumärke erbjuder. Syftet är att skapa förtroende, lojalitet och att bygga ditt varumärke. E-post marknadsföring kan innefatta kampanjer, erbjudande, nyheter och information om ditt företag.

Målet är att skapa ett värde för kunden och att innehållet är relevant för mottagaren. Fördelen med e-postmarknadsföring är att du kan personalisera innehållet i dina utskick, fånga upp kunden i köpresan och därmed öka försäljningen. Läs mer om verktyget här och hur du kan använda dig av strategin här  

För att lyckas med din marknadsföring idag, krävs det att du har en tydlig strategi och är aktiv på de kanaler som din målgrupp befinner sig på. Digital marknadsföring hjälper dig inte bara att öka varumärkeskännedomen, skapa engagemang och bygga relationer, det ökar även din försäljning. Vi hoppas vår guide har gett dig en tydligare inblick i några av de aktiviteter som är aktuella idag och hur du kan använda dem i din strategi. Vi ser fram emot att se dig lyckas!