Lär känna dina webbplatsbesökare genom analysverktyg
Oavsett hur mycket trafik din webbsida genererar i idag, så är det relevant att få insikt i vilka besökarna är, och att följa upp deras beteende sajten. I den här artikeln kommer vi att ge tips på hur du lär känna dina besökare och varför det är viktigt för din verksamhet.
En webbsida ska aldrig stå helt stilla. Utveckling och optimering spelar en viktig roll för hur väl den kommer att prestera på sikt. För att kunna skapa förståelse för vad som kan förbättras, krävs insikter i form av data och analys. Dessa insikter grundar sig framförallt i användarnas beteende och navigering på webbsidan.
Det finns flera program och verktyg som du kan använda för analys av din webbsida. Det kan vara en utmaning att förstå hur varje program fungerar och hur de hjälper dig att förstå användardata. Vi kommer att gå igenom de mest användbara verktygen, som kan integreras med din webbsida. Det innebär inte att du måste arbeta med samtliga. Utgå ifrån dina behov när du läser igenom verktygets funktioner och syften.
Analysverktyg för webbsidor
Analysera trafiken på din webbsida genom Google Analytics
Google Analytics är ett av de vanligaste verktygen när det kommer till att analysera trafik på webbsidan. Analytics ger dig svar på var dina besökare kommer ifrån, hur de navigerar samt vilka sidor de befinner sig på när de lämnar din webbsida.
Genom Google Analytics kan du fram rapporter med fokus på följande:
Målgrupp: I Google Analytics kan du ta del av ingående information om dina användare: Statistik i form av antalet användare per månad, besökstid samt hur många sidor de besöker i genomsnitt, för att ge några exempel.
Beteende: Här kan du se hur användarna navigerar på din webbsida, vilka sidor de besöker och vilka Call-To-Actions de följer. Använd datan när du planerar att bygga fler sidor på din webbsida. Då du får insikter i vilken struktur som fungerar bäst för dina användare.
Realtid: Här har du möjlighet att se hur trafiken rör sig på din webbsida i realtid. Likt målgrupper kan du se vilka sidor de besöker, var de befinner sig geografiskt och vilken enhet de använder sig av i besöket. Driver du mycket trafik till din webbsida kan det vara fördelaktigt att bryta ner informationen om dina besökare i realtid emellanåt, för att inte gå miste om värdefulla detaljer eller mönster.
Förvärv: Här får du insikter om vilka kanaler som genererar mest trafik till din webbsida. Exempel på detta är sociala medier, nyhetsbrev och podcasts. Verktyget kan ge dig många insikter när det kommer till att optimera din strategi för att öka trafiken. Kanske du bör höja din annonsbudget, posta fler nyhetsbrev eller lägga mindre resurser på sociala medier. Du kan justera dina marknadsföringsaktiviteter efter vad som genererar i mest resultat utifrån din målgrupp.
Konverteringar: Här får du insikter om hur din webbsida presterar mot dina uppsatta mål. Det kan handla om allt ifrån försäljning till besökare, eller antalet nedladdningar av ett whitepaper. Verktyget är användbart när du vill följa upp en kampanj, inlägg eller CTA exempelvis. Datan kan ge dig indikationer om förbättringsmöjligheter.
Har en viss kampanj genererat i mycket försäljning? Då borde du troligtvis fortsätta på det spåret. Har din senaste guide inte resulterat i lika många nedladdningar som du förutspådde? Då borde du se över rubriken, ingressen eller din CTA för att öka chanserna till konvertering. Den här funktionen är troligtvis den allra viktigaste, då datan kan göra direkta skillnader för din verksamhets försäljning.
Underlätta spårning genom Tag Manager
Tag Manager är ett kompletterande verktyg till Google Analytics. Tag Manager hjälper dig att spåra relevanta aktiviteter på din webbsida genom att konfigurera taggar. Syftet är att enkelt kunna följa upp aktiviteter på din webbsida, utan att behöva krångla till det med kodning.
Spårningen kan användas på olika sätt, exempelvis genom att följa upp antalet nedladdningar av ett dokument, antalet klick på en CTA och köp. Tag Manager gör det enkelt för dig att följa upp specifika mål och att optimera vid behov.
Förstå hur din webbsida presterar i sökmotorerna genom Search Console
Search Console analyserar hur bra din webbsida presterar utifrån ett SEO-perspektiv. Till skillnad från Analytics, som analyserar vad som händer på webbsidan, så analyserar Search Console hur sökmotorn uppfattar din webbsida. Verktyget reagerar på olika typer av förändringar och uppmärksammar dig genom notiser. Vi ger några exempel:
- Verktyget reagerar på problem vid indexering
- Du får uppdateringar om hur väl din webbsida presterar i sökresultatet
- Information om externa länkningar
- Tekniska aspekter som borde åtgärdas
Analysera organiskt resultat genom Google Business Profile
Med hjälp av verktyget Google Business Profile kan du definiera din närvaro i Googles sökresultat och din synlighet i Googles kartor. Här är det viktigt att du uppdaterar informationen som sidan visar. Om du exeempelvis skulle ändra adress, telefonnummer eller öppetider. Dina uppgifter på webbsidan bör synka med det du kommunicerar ut genom ditt Google Business Profile konto.
Analysera dina användares behov genom livechatt
Ett verktyg som enkelt kan integreras på din webbsida är en livechatt. Det finns en stor fördel med livechattar. Du erbjuder kunden personlig service. Dessutom får du information om varje enskild användares behov och eventuella utmaningar. Det kan röra sig om frågor gällande era tjänster, produkter eller service.
Frågorna kan indikera till specifika förbättringsmöjligheter på webbsidan. Finns det någon fråga som kunder ställer ofta? Då behöver vi nog förtydliga något på er webbsida. Eller förbättra när det kommer till navigering? Vi på Weply erbjuder chattspecialister 24-7, med fokus på konvertering. Detta för att säkerställa att ingen besökare förloras på vägen. Eller hinner klicka sig vidare innan hen fått svar på sina frågor.
Analysverktygen hjälper dig att få bättre förståelse för vilka dina besökare är, hur de navigerar och vart de eventuellt går vilse. Med rätt data kan du skapa förändringar på din webbsida som inte bara leder till gladare användare, utan dessutom fler kunder.