Leadsgenerering som marknadsföringsstrategi

Vi på Weply möter ofta kunder som inte vet vad ett lead är - vilket är precis det vi säljer. Den korta versionen: vi samlar in ​​kundinformation (leads) utifrån våra kunders krav och önskemål, som sedan vidarebefordras till säljansvarig på respektive bolag. Med det här blogginlägget vill vi förklara vad ett leads är, hur du kan hitta dem och vilka strategier som faktiskt fungerar i praktiken.

Innan vi djupdyker i strategier och kanalval, så ska vi reda ut vad vad begreppet innebär och hur du kan identifiera dina nuvarande och kommande leads. 

Den heliga frågan - vad är ett lead?

Ett lead är en definition av en ny potentiell kund, som har visat ett intresse för dina tjänster eller produkter. Detta kan vara en kontaktperson från ett företag (B2B) eller privatperson (B2C), beroende på vilken marknad som ditt företag positionerar sig på.

Fördelen med leadsgenerering är att du som företagare slipper att ringa kalla samtal till personer som inte vet vem du är eller varför du ringer dem. Vi alla vet hur det brukar sluta - i irritation. Istället bearbetar du de kontakter som självmant sökt sig till ditt varumärke och som är medvetna om vad du har att erbjuda.

Det finns flera varianter av leads, vi kommer nu att gå igenom de mest förekommande:

Marketing Qualified Leads

Marketing Qualified Leads syftar till personer som engagerat sig i dina marknadsföringsaktiviteter. De har till exempel laddat ner ett whitepaper och i utbyte skrivit in sin e-mail, eller registrerat sig för ett nyhetsbrev.

Detta innebär inte att kunden är redo för ett köp. Däremot är de intresserade av mer information om ditt varumärke, för att kunna fatta ett köpbeslut.

Sales Qualified Leads

Sales qualified leads är kontakter som visat ett starkt intresse för att bli kund hos dig. Exempelvis genom att ladda ner en prislista på din webbsida eller fyllt i ett kontaktformulär.
Service Qualified Lead

Service qualified leads syftar till dina nuvarande kunder. Här handlar det om att bygga en djupare relation och att omvandla dem till lojala och återkommande kunder.

Varför leadsgenerering?

Leadsgenerering ger dig möjlighet att i ett tidigt stadie bearbeta dina potentiella kunder. När en person visar ett intresse för ditt varumärke har du möjlighet att fånga upp dem direkt, då kontaktuppgifterna blir grunden för din säljavdelningen.

Leadsgenerering sparar tid för säljarna som slipper leta efter kalla potentiella intressenter, och kortar ner köpresan för den aktuella kunden som direkt uppmärksammas.

Hur genererar man leads?

Det finns flera strategier som du kan använda dig av för att generera leads, men processen är densamma oavsett kanalval eller format.

  • Attrahera: driv trafik till din webbsida genom exempelvis sociala medier.
  • Engagera: lyft innehåll som väcker ett intresse att ta del av mer information på din webbsida.
  • Konvertera: omvandla dina besökare till leads genom att motivera dem till att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter - gärna i utbyte mot en tjänst.

Första steget är alltså att skapa intresseväckande innehåll som leder mottagarna vidare till nästa steg. Content produktion utgör grunden för leadsgenerering. Vi går igenom vilka strategier du kan använda dig av för att både attrahera och engagera dina mottagare till att gå hela vägen till konvertering.

Leadsgenererande strategier

Sociala Medier

Marknadsföring i sociala medier är ett effektivt sätt att attrahera nya kontakter. Genom dina kanaler har du möjlighet att lyfta produkter, tjänster, erbjudande, kvalitetsarbete eller teamet bakom varumärket. Uppmana dina mottagare att klicka sig vidare för att läsa mer genom en tydlig Call-To-Action. Ju mer relevant ditt innehåll är för mottagarna, desto större är chansen att de klickar sig vidare till din webbsida.

E-mail Marknadsföring

E-mail marknadsföring är en effektiv strategi för att bearbeta de kontakter som redan är medvetna om ditt varumärke. Anpassa dina budskap, kampanjer och erbjudanden efter mottagarna. Vad vill de läsa mer om och vad har de visat intresse för tidigare? Läs mer om hur e-mail marknadsföring fungerar här.

Blogg

Genom blogginlägg kan du marknadsföra dina erbjudanden på ett genuint och informativt sätt. Erbjuder du exempelvis tjänster inom SEO, kan du motivera samtliga fördelar som metoden genererar, i blogginlägget. Detta kommer motivera mottagarna att vilja läsa mer och att ta del av din expertis. Genom bloggen har du möjlighet att demonstrera din kunskap vilket också kommer att bygga ett förtroende hos de potentiella kunderna.

Annonsering

Syftet med annonser kan se olika ut, vissa använder det för att öka varumärkeskännedomen, andra för att leda trafik till sin webbsida eller för att samla in kontaktuppgifter. Här har du stora möjligheter att generera nya leads. Var tydlig i annonsen med vad ditt varumärke kan erbjuda mottagarna och inkludera en tydlig CTA som leder dem vidare genom ett enkelt klick. Glöm inte att rikta annonserna för just din specifika målgrupp.

Live chat

Din webbplats kan bli en guldgruva för leadsgenerering, om du skapar förutsättningar för det. Effektivaste strategin för att optimera din webbplats för leadsgenerering är genom en live chat.

Här har du möjlighet att specificera vad ett relevant lead är för dig, så chatt konsulterna vet vad de ska utgå ifrån under konversationen med besökarna. Bedömer konsulterna att leadsen är potentiella kunder för ditt bolag, sammanställer de relevant information som sedan bifogas till dig:

  • Kontaktperson
  • Företag
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • Vilken sida de besökte senast de navigerade på din webbplats

Kontakterna som förmedlas till din verksamhet är potentiella leads som visat ett starkt intresse för din verksamhet. De har dessutom lämnat ifrån sig sina personliga uppgifter, vilket tyder på att de har kommit långt i köpresan.

Du som företagare har möjlighet att spara både tid och pengar genom att implementera live chattar i din leadsgenereringsstrategi, då marknadsföringsaktiviteterna optimeras och säljprocessen kortas ner. Läs mer om hur vi på Weply arbetar med leadsgenerering här.

Vill du öka din försäljning samtidigt som du optimerar säljprocessen? Då är leadsgenerering rätt metod för dig. Det finns flera sätt att bearbeta leads på och det gäller att du hittar strategin som funkar för dig och din verksamhet. Vi hoppas att den här artikeln har förtydligat vad leads innebär och hur du kan bearbeta dem. Tveka inte på att kontakta oss om du vill veta mer eller få tips på vägen.