10 tips för att skapa e-mail som konverterar

E-postmarknadsföring är känt för att vara en av de mest effektiva digitala mediekanalerna - men vad bör du tänka på när du producerar dina utskick? Här är 10 tips för dig som vill skapa e-postmeddelanden som konverterar.

1. Rubriker som fångar intresse

Säg det tidigt och tydligt. Det tar knappt tre sekunder för dina prenumeranter att bestämma sig för om de vill öppna ditt e-mail eller inte. Dagens konsumenter blir överösta med information, vilket gör dem mer selektiva och kritiska för vilka budskap de vill lägga sin tid och energi på att ta in. Gör därför beslutet enkelt för mottagaren - redan i rubriken.

Skriv en kort, intresseväckande och sammanfattade rubrik som ger en hint om vad de kommer ta del av i mailet. Tänk på att prioritera ordningen på ordföljden, där det viktigaste ordet kommer först. Exempel, vill du marknadsföra en kampanj bör detta prioriteras som första ord i rubriken, “Erbjudande exklusivt för dig”. Detta för att mottagarna direkt ska få en uppfattning om vad mailet innehåller.

Tänk även på vilken typ av enhet som mottagarna öppnar sin e-post i. Det tillgängliga utrymmet som apparna eller enheterna erbjuder, avgör hur mycket innehåll som mottagarna får ta del av redan i inkorgen. Anpassa därför rubrikens längd efter samtliga alternativ. Preview texten gör det möjligt för dig att komplettera och utveckla din rubrik, så dra nytta av den.

2. Preview texten spelar roll

Att använda preview-text i din e-post marknadsföringskampanjer ger prenumeranterna större klarhet i vad din e-post handlar om och syftar till. Utrymmet ger dig möjlighet att motivera och inspirera läsarna till att ta del av mer innehåll (genom att klicka sig vidare in på mailet). Vi är nog alla övertygade om att ju snabbare du kan skapa engagemang - desto bättre. 

Fördelar med preview

  • Exponering i inkorgen. Lyft ditt erbjudande och öka öppningsgraden. 
  • Komplettera din rubrik. Då rubriken ska vara intresseväckande genom ett fåtal ord (max 150 tecken) så har du möjlighet att utveckla innehållet genom din preview, som är placerad direkt efter rubriken. Vad handlar exempelvis din kampanj om, vilka produkter är nya och vilka rekommendationer har du?
  • CTA. För att motivera till handling, kan du i ett tidigt stadie berätta för läsarna vad de ska göra. Använd handlingsverb som läs, köp, öppna redan i rubriken eller preview.

3. Optimera för mobiler

Det är bara att inse, mobilanpassning spelar roll i alla delar av digital kommunikation. Vilket beror på att konsumenterna spenderar hela dagarna på sina telefoner. Om du inte redan mobilanpassat din layout för e-mailutskick, borde detta hamna högst upp på ”to do-listan”.

Konsumenter läser majoriteten av sina mail på smartphones, vilket innebär att dina nyhetsbrev behöver utformas för att passa dessa enheter. Exempel, rubriker och previews behöver kortas ner. Eventuella bilder, videor och CTA knappar ska anpassas efter smartphones format. Att vara mobilvänlig kommer att hjälpa dig att få fram dina budskap och förbättra din öppningsfrekvens, vi lovar.

4. A/B-testa 

Ett sätt att ta reda på vilken typ av rubrik och preview text som lockar er målgrupp mest till att klicka sig vidare är att genomföra A/B-tester. Genom att dela upp din lista med mailadresser i två eller tre lika stora delar – där varje del får en variant av exempelvis ämnesrad, bildval samt olika ordning på innehållet i mailet, så kan ni få en bättre insyn i vad som motiverar just er målgrupp.

Ska månadens kampanj nämnas redan i ämnesraden eller ska den presenteras senare i mailet? Ska det finnas en tydlig CTA i ämnesraden i stil med “Tidsbegränsat rabattkod!” eller ska den smygas in i sektionen där du presenterar produkter? Våga testa er fram och analysera utfallet. En bra tumregel är att börja med en del, för att i nästa utskick pröva en annan. Läs mer om A/B tester här.

5. Frekvens 

Beroende på bransch och mottagare, kan det skilja sig åt hur frekvent du bör göra dina utskick. En gång i månaden passar för en del, medan andra gör mindre utskick veckovis eller till och med dagsvis. Det viktigaste är att skapa en hållbar strategi som kan upprätthållas kontinuerligt och som inte får prenumeranterna att avprenumerera. 

Har du möjlighet att kommunicera flera gånger i månaden, men är osäker på hur målgruppen kommer att ställa sig till frekventa utskick? Då kan du pröva dig fram för att följa upp responsen. Se över öppningsfrekvensen under den månad du skickar ut flertalet e-mail, och jämför med en månad där du endast skickat ut ett. Skiljer sig statistiken åt?

Det viktigaste är att utskicken genererar mervärde för mottagarna, är väl genomtänkta, anpassade och aktuella.

6. Våga vara personlig

Det är många som ställer sig frågan: hur kan e-post marknadsföring vara en av de mest effektiva kommunikationsstrategierna idag? Den stora fördelen med e-postmarknadsföring är att mottagarna prenumererar på nyhetsbrev för att de är genuint intresserade av att ta del av innehållet. De vill lära känna varumärket bättre, ta del av nyheter, personliga erbjudanden och få inspiration. 

Det är viktigt att du har mottagaren i fokus när du skapar dina utskick, och att du aktivt försöker skapa en djupare relation med dem. Låt dem lära känna dig, och bjud in dem till att bli en del av din värld. Språket är otroligt viktigt i relationsbyggande marknadsföring.

Våga vara avslappnad, personlig och att tilltala läsarna med personlig pronomen. Detta kommer skapa en känsla av gemenskap och mottagarna kommer få en känsla av att de är en del av ditt varumärke. 

7. Storytelling

Varje varumärke behöver sin egen story, och den måste vara bra. Storytelling handlar om att berätta om ditt varumärke på ett engagerande och underhållande sätt. Detta är en viktigt del av din kommunikation, för att kunna bygga långsiktiga relationer. Precis som du arbetar med storytelling på din webbplats och i sociala medier, behöver du få med den delen även i ditt nyhetsbrev. Både för att skapa enhetlig kommunikation, men även för att nyttja formatet till just relationsbyggande kommunikation.

Ni kan arbeta med storytelling på olika sätt i era nyhetsbrev. Det kan vara så enkelt som att ni har en ruta avsedd för att dela information om just ert företag och vad er service/produkter kan göra för kunderna. 

Ni kan även ha stående rubriker, där ni delar information om specifika ämnen eller produkter, som mottagarna får följa upp vecka efter vecka. Har ni någon personlig avsändare idag, som skriver introt till varje nyhetsbrev? Låt personen i fråga skapa en dialog med följarna, som de  ser fram emot att följa upp vecka efter vecka. Det viktigaste med storytelling är att fokuset ligger på det mervärde ni kan skapa för kunderna och inte på hur bra ni är eller presterar.

8. Övertygande call-to-action

Oavsett hur engagerande eller inspirerande ditt e-mail utskick är, finns det alltid en risk att mottagaren tar del av ditt innehåll vid “fel tidpunkt”. Detta innebär att de är distraherade av annat, har en tid att passa eller har vaknat upp på fel sida. I bästa fall kommer läsaren att komma ihåg dig och ditt företag vid senare tillfälle, när de är i behov av att investera i dina produkter eller tjänster. Men, i flera fall förlitar sig allt för många på Google och snabba svar.  

För att inte gå miste om potentiella kunder, gäller det att få mottagaren att agera i samband med att han eller hon tar del av ditt innehåll. Detta kan du göra genom tydliga CTAs (Call to Action). En effektfull CTA kan vara att erbjuda mottagaren en rabattkod när de besöker din webbsida, att delta kostnadsfritt i en kommande föreläsning eller att läsa mer om ett ämne på din bloggsida.

9. För- och nackdelar med bilder

Bilder och grafik kan både inspirera, engagera och väcka känslor i din e-mailmarknadsföring. Faktum är att vi är över sex gånger mer benägna att minnas information om vi ser bilder i samband med att vi tar emot den.

Men med detta sagt, se till att bilderna inte tar upp för mycket plats och påverkar din laddningstid. För stora bilder kan göra att ditt e-mail blir svårläst och i värsta fall markeras som skräppost. Var därför noga med att anpassa filens storlek, så de matchar med brödtexten. 

Så väljer du rätt bilder

  • Kvalitet före kvantitet. Använd högkvalitativa bilder och undvik suddiga eller pixlade. 
  • Investera i en fotografering. Personliga foton ger en tydligare bild av dig och ditt varumärke. Det ger dig möjligheten att skapa trovärdig, enhetlig och professionell kommunikation. Stockbilder i all ära, men de flesta motiven är redan uttjatade av konkurrenterna, eller hur?
  • Länka. Öka klickfrekvensen genom att även länka i dina bilder. Vill du motivera läsarna att exempelvis klicka sig vidare till en viss produkt i nyhetsbrevet, gör det enkelt för dem genom att både länka i din CTA i texten, samt i bilden. 
  • Undvika stora filer. Precis som med din webbsida. vill du undvika långa laddningstider så var noga med bildformatet.

10. Kontrollera länkar

Det kan låta självklart, men, det är så lätt hänt att ett mail drar iväg till flera tusen mottagare i samma sekund som man inser att produkten som hela innehållet cirkulerar kring - saknar en länk. Detta lilla misstag kan resultera i en stor förlust av klick och därmed försäljning. Det här grundläggande elementet är inbyggt för att öka intäkterna och underlätta köpresan för läsarna. Så, make it happen.

E-post marknadsföring gör det möjligt för dig att nå ut till en relevant målgrupp på ett genuint sätt. Plattformen gör det enkelt för dig att skicka ut personliga meddelanden, anpassad efter mottagare, historik och preferenser. Det har heller aldrig varit så enkelt att optimera dina budskap och ordval.

Vill du ha mer information om hur e-postmarknadsföring fungerar i praktiken och hur du kommer igång med ditt konto, läs vår guide här.