Checklista: detta bör du veta innan du skapar en ny webbsida
En optimerad webbsida ökar inte bara din synlighet på webben, trafiken och engagemanget hos dina besökare. Den hjälper dig även att generera fler affärsmöjligheter och att växa som bolag. En webbsida är en långsiktig investering och spelar du korten rätt, kommer du att springa om dina konkurrenter både vad gäller SEO, navigering och laddtid.
Men vad krävs då för att en webbsida ska vara framgångsrik? Vår checklista ger dig de grundläggande stegen, från början till slut.
Att bygga en ny webbsida kan låta både dyrt och resurskrävande. Det är något som bör överlämnas åt experterna, visst? Faktum är att du har alla möjligheter att göra jobbet själv, så länge du är villig att lägga ner tiden. Men, innan du kan ta steget till själva skapandet av det visuella innehållet och designen, finns det tre verktyg som du behöver för att komma igång:
1. Webbhotell
Kort och gott hyr du din webbsidas utrymme på Internet genom ett webbhotell. En webbsida består utav en samling filer, vilka behöver lagras på en server dvs ett webbhotell. När någon besöker din hemsida, så hämtar webbläsaren dina filer för att i sin tur kunna visa innehållet för besökarna. Detta sker givetvis på sekunden och processen kan inte uppfattas av mottagarna.
Men, utan ett webbhotell finns det inget utrymme för dina filer att lagras på, vilket är avgörande för att du ska kunna bygga din webbsida. Läs mer om hur du kan registrera ditt webbhotell här.
2. Domän
Domän eller domännamn är adressen som kommer leda användarna till ditt webbhotell. Exempel https//www.weply.se/blogg. Här ser du en fullständig URL, där www.weply.se är domännamnet. Domänen är adressen till din webbplats medan URL:en leder användaren hela vägen till en specifik sida på din webbplats. Du kan köpa ditt domännamn här.
Ägarskap av ett domännamn säkerställer att användarna leds vidare till just din webbplats och ingen annans. Andra aktörer kan inte använda samma domännamn som dig. Domäner förnyas årligen, vilket innebär att du kommer behöva förnya din domän så länge din verksamhet är aktiv. Men oroa dig inte, du kommer bli notifierad när tiden är inne.
3. Hemsideverktyg
Ett hemsideverktyg hjälper dig att bygga och skapa innehållet på din webbplats. Beroende på vilket verktyg du väljer, finns det olika mallar och strukturer för hur du kan bygga upp din webbplats. Vissa föredrar att göra allt från grunden, medan andra tacksamt anpassar sitt innehåll efter en bank av mallar. Är du nybörjare rekommenderar vi dig att läsa mer här. Squarespace erbjuder färdiga mallar, där du enkelt kan byta ut bilder, text, typsnitt och färger, anpassningsbart efter din varumärkesprofil.
Nu har du grunderna på plats och det roliga kan börja – skapandet av innehåll och design. Men innan du börjar leka runt med mallar, bilder och iögonfallande rubriker, behöver du ha en tydlig plan för vad din webbplats ska innehålla och varför.
Förstudie
En framgångsrik webbplats behöver en väl genomtänkt struktur, vara enkel att navigera på, innehålla intresseväckande rubriker, tydliga call to action och funktioner anpassade efter dina målsättningar. En förstudie lägger grunden för vilket innehåll som är relevant för användarna, hur du kan skapa förutsättningar för ökad synlighet och hur du kan kommunicera ditt varumärke på ett träffsäker sätt genom plattformen.
Målgruppen i fokus
När du utformar ditt innehåll på webbplatsen är det viktigt att du har din målgrupp i åtanke. Om ditt innehåll inte är relevant för mottagarna, kommer det inte ta många sekunder innan de väljer att klicka sig vidare från webbsidan. Vad är viktigt för mottagarna att veta om dig? Vilka behov har det? Vad motiverar dem?
Anpassa din tonalitet, val av bilder/videor och rubriker efter målgruppens preferenser. Är du osäker på vilka de är, vad de föredrar och hur de kommunicerar bör du göra en målgruppsanalys och ta fram tydliga personas. Detta kommer hjälpa dig att få grepp om vem du vill attrahera och hur du ska gå tillväga för att göra det.
Reflektera över syftet
Vad är syftet med din webbsida? Vill du informera och sprida kunskap, inspirera eller skapa ett behov? Vad vill du att användarna gör på din webbsida? Kontaktar dig, bokar ett möte eller genomför ett köp? Ditt syfte bör reflekteras i strukturen. Reflektera över vilket innehåll som kommer hjälpa din verksamhet att nå affärsmålen.
Struktur
Gör en skiss över hur strukturen ska utformas på hemsidan. Vilka undersidor ska ingå i meny-delen, vilka rubriker ska exponeras på landningssidan samt vilka CTAs? Tänk ur användarperspektiv. Vad är viktigt för besökarna att veta om dig och din service när de landar på din webbsida.
Utgå ifrån att de aldrig besökt dig förut eller hört om dina produkter/tjänster. En kort presentation om ditt varumärke, produkter och tjänster är en bra start för att sammanfatta vad användarna kan förvänta sig och varför de ska läsa vidare.
En tydlig uppmaning i form av knappar eller registrering bör följa varje del av sidan. Ditt huvudsakliga jobb är att skapa ett intresse och engagemang hos användarna. Du vill inte att de ska lämna lika fort som de klickade sig in på din webbsida. Försök även att skapa en “enhetlig variation” på webbsidan som möjligt.
Det vill säga, skapa ett flow mellan sektionerna och kombinera text, bild, text+bild, video, quote i en härlig balans. Det ska vara spännande att scrolla ner längs din webbplats.
Funktioner
Fundera över vilka funktioner du vill att webbsidan ska innehålla. Till exempel sökfunktioner i menyn, registrering för nyhetsbrev, kontaktformulär och nedladdningsbara dokument. Flera av funktionerna kan hjälpa dig att samla in värdefull data om dina användare, exempelvis e-post adresser, vilket du kan nyttja genom att kommunicera med dem genom fler kanaler.
Erbjuder du exempelvis nedladdningsbara guider, i utbyte mot en e-post adress, eller du presenterar ett erbjudande i utbyte mot deras kontaktuppgifter, har du alla möjligheter att skicka ut nyheter och erbjudande till deras mail kontinuerligt. Vi vill ju inte riskera att de glömmer bort dig, eller hur?
Sökord
En viktig faktor för hur väl din hemsida kommer att prestera är hur sökordsoptimerad den är. Du kan göra stor skillnad genom att optimera dina rubriker, bilder och meta-descriptions. Skriv ner en lista med ord som beskriver ditt innehåll och vad du erbjuder. Dessa bör du ha i åtanke under tiden du producerar ditt innehåll. För mer information om hur du kan arbeta med SEO, läs mer här.
Inspiration
För att kunna visualisera och skapa en tydligare riktning för hur din webbsida ska se ut rent visuellt, bör du leta inspiration från andra aktörer. Spara ner de sidor du gillar, oavsett om det gäller en bild, typsnitt eller strukturen, kan du samla delar som du sedan bryter ner till din egen version.
Skapa en moodboard med dina samlade klipp och ha den framför dig när du börjar skapa din webbsida. Det viktigaste är att ditt varumärke och vision speglar designen. Din webbplats blir utgångspunkten för övrig kommunikation, där du kan hämta inspiration för enhetlig profilering av ditt varumärke.
En optimerad webbplats ger dig möjlighet att växa ditt bolag genom ökad synlighet, träffsäker kommunikation och en lättnavigerad struktur som leder dina besökare hela vägen i mål. Investera i en ny webbsida idag – det kommer att löna sig på lång sikt.